Business

Adiós maatpak, hallo onesie: met deze tips haal je alles uit je thuiswerkdag

thuiswerken

Een ultieme vorm van vrijheid. Dat was af en toe thuiswerken vóórdat we in deze dystopie belandden. Langer in je bed kunnen blijven liggen, niet constant gestoord worden door je collega’s die de laatste uitzending van Boer Zoekt Vrouw met je willen bespreken en de mogelijkheid om je maatpak een dagje te ruilen voor je gezellige onesie met konijnenoren. Maar nu de wereld in brand staat, moet je ineens noodgedwongen élke dag thuis kantoorhouden. En dat blijkt soms toch wat lastiger te zijn dan je denkt…

Want ineens merk je dat je die oppervlakkige smalltalk bij de koffieautomaat best een beetje mist en dat vergaderen via Skype een hele beproeving is met je spelende kinderen die elk moment je werkkamer kunnen binnenvallen. Soms is uit je bed komen en aan de slag gaan überhaupt al een hele uitdaging. Daarom geven we je in dit artikel wat tips om het thuiswerken naar een hoger niveau te tillen. Om je van goede adviezen te voorzien, sprak House of Einstein – uiteraard via de telefoon – met een aantal mensen die vóór deze ongekende crisis al veel thuiswerkten. Toevallig werken Elodie Kint, Yvo Osterloh en Walter de Boer alle drie als journalist (allemaal voor andere opdrachtgevers). Dankzij hun effectieve werkhouding halen ze al hun deadlines gewoon aan hun eigen bureau at home. Wat kunnen we van hen leren?

Vergeet de snooze-knop

Onze ervaren thuiswerkers zijn het over één ding unaniem eens: boots zoveel mogelijk een kantoorsetting na. Yvo: ‘Het is héél verleidelijk om veel langer in je bed te blijven liggen, vervolgens in je pyjama of onderbroek op de bank te kruipen en dan een keertje je laptop open te klappen. Maar aan het eind van de middag kom je er waarschijnlijk achter dat je helemaal niets bent opgeschoten.’ Dat moeten we niet hebben, dus hoe voorkomen we die situatie? We vatten de adviezen van de thuiswerkers even samen. Houd je normale ochtendritueel zo veel mogelijk aan. Laat die snoozeknop voor wat het is en kom op een normaal tijdstip je bed uit. Je zou zélfs kunnen overwegen om een korte home work-out te pakken, zodat je met energie en een goed gevoel aan je dag begint. En hopelijk deed je dit vóór het coronatijdperk ook al, maar neem gewoon een douche, kam je haren en trim je eventuele baard. Weersta eveneens de verleiding om je in je joggingpak of onesie te hijsen en trek kleding aan waarmee je ook op kantoor ten tonele zou verschijnen. En nadat je even rustig de krant hebt gelezen, koffie hebt gedronken en een croissantje hebt verorberd, is het toch echt tijd om aan de slag te gaan!

Deze mail is verstuurd vanaf mijn bed

Goed, aan de slag dus. Doe je dat eigenlijk aan je keukentafel, of is wat mails wegtikken vanuit je bed ook oké? Elodie: ‘Het mooiste zou zijn wanneer je een aparte ruimte hebt om te werken. Dan kun je ook aan het eind van de dag letterlijk de deur achter je dichtdoen, zodat je de werkdag afsluit. Is dat niet mogelijk, dan is het zaak om in bijvoorbeeld je huiskamer of slaapkamer je werkplek zo goed mogelijk in te richten.’ Dat laatste heeft Walter gedaan. ‘Na de komst van mijn dochter Julia werd de studeerkamer een babykamer. Het bureau dat toen naar de opslag ging, heb ik weer in elkaar gezet. Het paste precies in een hoekje in onze slaapkamer. Zo heb ik een fijne werkplek gecreëerd. Ook wel zo prettig in verband met de concentratie op het werk en telefoongesprekken en interviews, die nu trouwens allemaal telefonisch gaan.’

Voorkom een nekhernia

Neem net als Walter het inrichten van je werkplek serieus en gun jezelf méér dan een houten tafel en harde stoel (of je bed). Een nekhernia, een stijve nek en pijnlijke schouders moet je ook thuis niet willen oplopen. Elodie: ‘Zelf werk ik met een muis, een los toetsenbord en een laptopstandaard, zodat je niet de hele tijd rare manoeuvres hoeft te maken tijdens het typen. Ook kun je denken aan een fijne, ergonomische bureaustoel.’ Dit zijn natuurlijk nogal wat investeringen. Misschien is het mogelijk om deze spullen van je werk mee te nemen – uiteraard op een moment dat er verder bijna niemand in het gebouw is én met toestemming van je werkgever. Wat decoratie om je heen is overigens ook wel zo gezellig: planten, kunst aan de muur, een leuke foto, een grappige mok. Fijne thuiswerkplek gemaakt? Doe dan ook thuis aan een clean desk-policy. Elodie legt uit:

“Zorg ervoor dat je werkruimte schoon en opgeruimd is, zodat je niet de neiging krijgt om tijdens het werken op te ruimen.”

Hoedje op? Stoor me niet

Soms heb je niet de ruimte en luxe om een kantoorruimte helemaal voor jezelf in te richten, en moet je je werkplek delen met je partner. Hoe houd je dat nou productief en gezellig? Elodie: ‘Wanneer jij en je partner allebei aan de keukentafel werken, is het natuurlijk heel verleidelijk om bijvoorbeeld een random anekdote te vertellen die je ineens te binnenschiet, of een grappig filmpje te laten zien dat je ineens ziet voorbijkomen op Facebook of Instagram. Maar je haalt de ander daarmee wel uit zijn of haar concentratie. Probeer elkaar daarom zo veel mogelijk te respecteren, en spreek af dat jullie je tijdens het werken echt alleen op de taken richten en niet op elkaar.’ Een andere ludieke tip die we tegenkwamen: spreek met elkaar af dat jullie iets op je hoofd zetten op de momenten dat er echt niet gestoord mag worden. Hoedje of petje op = do not disturb. Daarnaast kun je natuurlijk ook denken aan een koptelefoon met noise-cancelling functie, waarmee je je afsluit voor alle geluiden in je omgeving. Geen partner of jengelende koter die jou nog uit je concentratie haalt!

Partner en kids als collega’s

Wanneer je partner plus kinderen in deze tijd ook thuiszitten, kun je elkaar – noise-cancelling of niet – moeilijk de hele dag ontzien. Walter vertelt: ‘Het was zeker de eerste dagen wel even aanpassen. Onze dochter Julia (1) vindt het heel gezellig dat ik thuis ben, maar snapt niet waarom ik in de andere kamer zit en even niet mee kan doen met spelen. Daarom is het belangrijk dat we duidelijke afspraken maken.’ Deze afspraken hebben te maken met een duidelijke afbakening van ‘werktijd’ en ‘samen met het gezin’-tijd. Walter vertelt: ‘Toen duidelijk werd dat ik ging thuiswerken, hebben mijn vriendin en ik een schema gemaakt met zoveel mogelijk vaste tijden. Na het ontbijt fiets ik een rondje, dan ga ik aan het werk. Om 10.00 uur drinken we samen koffie en rond 12.00 uur gaan we lunchen, daarna loop ik zelf nog een rondje. Dan ga ik weer aan het werk tot het einde van de middag.’ Kijk, van die structuur kunnen we iets leren! Wel geeft Walter aan: ‘Natuurlijk is het goed om je zoveel mogelijk vast te houden aan dagelijkse patronen. Maar wees ook flexibel. Het is nu eenmaal anders dan anders, dat moet je accepteren.’

Concentratiemodus aan

Er zijn mensen die zwéren bij elke ochtend koud douchen om de hele dag energie te hebben. Maar we kunnen ons voorstellen dat jij liever andere trucs gebruikt om de workvibe erin te houden. Iets dat helpt om in de focusstand te komen en te blijven, kan muziek zijn. De één komt in een productieve stemming met deephouse of techno op de achtergrond, de ander gaat goed op Marco Borsato. Maar Elodie heeft nog een andere suggestie. ‘Breinmuziek. Dat is muziek die speciaal bedoeld is om je concentratievermogen te verhogen. Er wordt meestal niet in gezongen. Zo raak je ook niet afgeleid door de songteksten en leef je je niet helemaal in de muziek maar richt je je op je taken.’ Typ de term ‘breinmuziek’ (of: concentration music’) gewoon in op YouTube, en kies uit allerlei genres die jou aanspreken: van instrumentele house tot de ontspannende tonen van Tibetaanse klankschalen.

Daarnaast heeft Elodie nog een tip waarmee je kunt voorkomen dat je de hele dag aan het lummelen bent: de Pomodoro-techniek. Dit is een klassieke methode die kan helpen om geconcentreerder aan het werk te gaan. Er komen geen tomaten aan te pas; wél een timer. Wij leggen hem even kort aan je uit. Noteer alle taken die gedaan moeten worden. Kies vervolgens aan welke taak je gaat werken: als je slim bent, begin je met de meest urgente of de meest saaie. Stel je timer in op 25 minuten en ga aan de slag. Op het moment dat het gerinkel van je timer klinkt, houd je een korte break. Loop even de trap op en af, maak koffie of thee of doe een dansje. Nu ga je weer verder op dezelfde manier (het timen van je taken). Wanneer je vier ‘pomodoro’s’ hebt voltooid, mag je een langere break houden van een kwartier tot een half uur.

Neem ook je pauzes serieus

Net zoals dat een werkdag op kantoor een middagpauze bevat, gaat dat ook op voor een thuiswerkdag. Volgens de thuiswerkers is het heel belangrijk om tijdens dat moment achter je laptop vandaan te kruipen, zodat je weer kunt opladen en er de rest van de middag weer fris tegenaan kan. Zo geeft Yvo de tip om – nu het nog kan natuurlijk – ’s middags een frisse neus te halen en een blokje om te gaan, en gaat Elodie in haar tuin zitten om daar te genieten van haar lunch. Thuiszitten is niet bevorderlijk voor de lichaamsbeweging (immers: je hoeft niet de fiets te pakken naar kantoor en er zijn geen koffieautomaten en vergaderingen om naar toe te hoppen), dus je kunt je pauze ook gebruiken voor een uurtje op de hometrainer of een andere langere home work-out. Beul jezelf echter niet compleet af: je moet wel met energie weer achter je pc kruipen natuurlijk. Gebruikte jij de pauze voorheen om de laatste kantoorroddels te bespreken met je collega’s? Skype is niet alleen goed voor ongemakkelijke vergaderingen met het hele team (stiekem best vermakelijk, collega’s die vergeten dat ze op ‘mute’ staan), maar óók een manier om toch samen te kunnen lunchen met je favoriete co-workers die net als  jij thuiswerken. De geliefde VrijMiBo kan op dezelfde manier gewoon doorgaan!

Call it a day

Een ander ‘gevaar’ van thuiswerken is dat je in plaats van aan het aanklooien bent, je per ongeluk té lang doorwerkt. Nog even dat ene rapport doornemen dat je toch thuis hebt liggen, na het eten je favoriete Netflix-serie stopzetten om wat binnenkomende mails te beantwoorden… Elodie noemde het eerder al, maar trek na je thuiswerkdag óók de (denkbeeldige) deur achter je dicht. Iets dat kan helpen om je weer van je werk af te sluiten en je te richten op de avond die helemaal voor jou is, is even naar buiten gaan voor een blokje om. Morgen weer een dag!

Er zit nog niets in je winkelmandje.