fbpx
9 manieren om de sfeer op je werk een stuk leuker te maken

Als je wilt groeien als bedrijf red je het niet met enkel vakkundige mensen. Ze moeten ook nog eens productief zijn en goed in hun vel zitten. Bij constant geroddel, irritaties aan de lopende band of slechte communicatie moeten de alarmbellen gaan rinkelen! Tijd om die werksfeer te verbeteren. Maar hoe doe je dat? Met deze 9 tips wordt het een stuk gezelliger op je werk en zorg je er niet alleen voor dat iedereen er blijft werken, maar ook dat nieuw talent bij je aan de slag wil.

1. Start een WhatsApp-groep

Zo’n groepsgesprek op WhatsApp is hartstikke handig: je kunt aangeven dat je je trein hebt gemist, dat je zonder pasje voor de poort naar het parkeerterrein staat of doorgeven dat er weer koffiebonen moeten worden bijbesteld. Maar waarom zou je het alleen over noodzakelijke dingen hebben in die chat? Behandel het groepsgesprek eens alsof je met je vrienden communiceert en zorg voor een wat lossere sfeer.

In een poging om ons jaloers te maken stuurde Outfitter Ling ons middels deze foto de groetjes vanuit Ibiza. Ja, dan vraag je erom en krijg je de regenachtige groetjes terug uit Amsterdam.

voetjesvandevloer

2. Start een WhatsApp-groep

Een rommeltje op kantoor is niet bepaald bevorderlijk voor je productiviteit. Je kunt pas echt lekker werken als je rust in je hoofd hebt; een boel rotzooi om je heen kan dan voor afleiding zorgen. Zorg daarom voor een opgeruimde werkplek, stof de boel lekker af en gooi alles wat je niet nodig hebt in de afvalemmer. Hoe lang zitten die post-its nou al op je beeldscherm geplakt? Je Windows-wachtwoord weet je inmiddels toch wel uit je hoofd? Dus alles wat afleidt: weghalen.

giphy

3. Ga samen lunchen

Ga nou eens niet achter je bureau lunchen, maar stel je sociaal op en ga gezamenlijk eten. Neem met z’n allen plaats aan een grote tafel en zorg dat deze goed gedekt is met een riante lunch. Bij goed eten komen goede gesprekken naar boven en zo leer je de rest van de mensen om je heen ook nog eens op privé-vlak kennen.

giphy2

4. Investeer in een karaoke-set

Je hebt meer gemeen met je collega’s dan je denkt. Zo is de kans groot dat jullie onderling een stiekeme voorliefde voor slechte jaren ’80 en ’90 muziek hebben. En ook al luister je dat niet bijzonder veel, er is altijd wel een foute plaat om mee te blèren. Van Total eclipse of the heart tot My heart will go on, de karaoke-set brengt het beste in jullie naar boven.  Het beste in te zetten rond half vijf op de vrijdagmiddag, als iedereen al in weekend-modus is geraakt. Draai de knop open en pass the mic.

giphy3

5. Maak gebruik van flexplekken

Nog een goede manier om meer van je collega’s te weten te komen en te zorgen voor een betere werksfeer is om – het liefst wekelijks als het lukt – te wisselen van werkplek. Deze flexplekken hebben bovendien als voordeel dat je je werkruimte efficiënter inricht. Als je de week erop weer gaat verhuizen wil je niet dat je al je zooi mee moet schuiven. Zo begin je dus om de zoveel tijd weer met een schone lei, en dat is erg prettig!

1001004007770733 1

6. Houd een themaweek of -dag

Een themaweek is niet iets dat de feestcommissie op werk per sé hoeft te verzorgen. Neem eens het voortouw en organiseer bijvoorbeeld een ‘detox-week’: groenteshotjes, lekkere salades en volop fruit. Roep je metgezellen iedere ochtend bij elkaar en hef de met boerenkool-gemberdrankjes gevulde glazen. Santé!

7. Organiseer een legendarische borrel

Plan een vrijdagmiddagborrel in alle agenda’s en neem je collega’s mee op sleeptouw, de stad in. Doordat je niet in een werkomgeving bent voelt iedereen zich beter op zijn gemak en worden de gesprekken losser. Ook een goede remedie tegen vooroordelen: die ene collega blijkt juist heel gezellig te zijn.

8. Schaf Casual Friday af en kleed je de hele week zoals je wilt

Vooruit, het omgooien van de kledingvoorschriften gaat vast niet over een nacht ijs en is ook niet toepasbaar op iedere plek. Maar waarom zou je iedere dag nog in pak naar werk gaan als je voornamelijk met collega’s omringd bent? Zelfs als je de deur uit gaat naar klanten is het al lang niet meer nodig om volledig in superzakelijk tenue voor de dag te komen. Dat mag best wat losser. Ga eens smart casual gekleed en draag een mooie trui met overhemd eronder; dat doet wonderen. Bovendien zorgt het ook voor minder hiërarchie op werk. Kleed je naar de situatie, dat zeggen we wel vaker, dan zorg je dat je op hetzelfde level als je collega’s zit.

9. Fleur het kantoor op

Er is niets erger dan een grijs en grauw kantoor. Zorg voor genoeg kleur om je heen en sfeer om je heen. Informeer eens bij de facilitaire afdeling of er niet een likje verf op de muur kan en vraag meteen of er wat planten geplaatst kunnen worden. Maak een relax-plekje in een hoek waar je je even kunt terugtrekken en kunt brainstormen met collega’s als het nodig is.

Shopping Cart
Close
  • Er zit nog niks in je winkelmandje.
Je winkelwagen is momenteel leeg.
Please add some products to your shopping cart before proceeding to checkout.
Browse our shop categories to discover new arrivals and special offers.