In gesprek met Emile Kuenen


Oprichter van Joolz en klant bij House of Einstein.

“Geloof in wat je doet. En zet door.”

Wat hebben platenlabel Hed Kandi en buggy-merk Joolz met elkaar te maken? Ze zijn beide groot geworden dankzij Emile Kuenen. We portretteerden hem thuis in de Jordaan en op zijn kantoor in Amsterdam Noord. We spraken hem over China, productontwikkeling en zijn goede kledingstijl.

Hoe lang ben je al ondernemer? 

“Studeren is nooit echt mijn ding geweest dus ik (na de HES) ging werken. Hiervoor heb ik een bedrijf gehad dat feesten organiseerde, onder andere in Paradiso en de Melkweg. We hadden de Nederlandse licentie van Hed Kandi en organiseerden feesten door heel het land. Wat begon als een geintje met een paar vrienden en groeide uit tot een serieus evenementen bedrijf. Zij zijn ermee doorgegaan, ik ben mijn eigen weg gegaan.”

Hoe ben je op het idee gekomen om kinderwagens op de markt te brengen?

“Dat is een lang verhaal. Ik startte ooit als salesmanager bij een handelsbedrijf dat goederen uit China importeerde. Bij dat bedrijf ging het altijd om de laagste prijs, terwijl ik de kans zag om mooie, nieuwe producten op de Nederlandse markt te brengen. Ik startte voor mezelf en importeerde spullen waar ik markt in zag, van kerstartikelen tot opvouwbare campingstoeltjes. Op een gegeven moment stuitte ik op kinderwagens. Roze met pandaberen, dus ik liet ze aanpassen voor de Nederlandse markt. Ik verkocht een flinke lading aan een bouwmarkt en deze waren in het eerste weekend op. Ik had een gat in de markt gevonden en langzaam maar zeker na jarenlange ontwikkeling ben ik het merk Joolz begonnen.”

Hoe ging je van Chinees ‘off the shelf’ naar het premium product dat Joolz nu is?

“Vrienden kregen kinderen en kochten merkkinderwagens. Ik zag dat er nog veel ruimte was in het hogere segment kinderwagens. Toen ben ik gestart met het zelf ontwerpen en het ontwikkelen van een merk. Ik had het netwerk en de ervaring met Chinese fabrikanten om mijn schetsen te laten produceren. Het leuke aan dit segment is dat de marge ruimte biedt voor productontwikkeling. Ik werk nu samen met engineers en marketeers. Daar ligt mijn passie: een zo mooi en goed mogelijk product ontwikkelen voor de consument.”

Waarom is Joolz zo succesvol? 

“Ons motto is: Positive Design. We willen dat ons product betekenis geeft aan het leven van de gebruiker. Daarom ontwikkelen en ontwerpen we continu samen met de gebruiker. Zo hebben we een panel van 30 gebruikers dat ons input geeft. Als creatief directeur ben ik verantwoordelijk voor innovatie en product optimalisatie. Momenteel zijn we bezig met de lancering van de Day 2, de opvolger van de eerste versie, en werken we aan een totaal nieuw model. Daarnaast is internationalisering een belangrijk doel. We hebben net een kantoor geopend in New York en zijn druk bezig met verdere uitbreiding in Europa en de Asia & Pacific.”

Wat zijn je belangrijkste lessen als ondernemer? 

“Geloven in wat je doet en doorzetten. Ik heb vaak op het punt gestaan dat ik dacht, ik stop. Maar altijd weer doorzetten heeft me hier gebracht.”

Gefeliciteerd nog! Je was tweede in de lijst van Best Geklede Ondernemers. Wat is je geheim?

“Ja, ik vond het grappig dat mijn kledingstijl was opgevallen. Ik vind kleding belangrijk, maar ben absoluut geen shopper. Liefst twee keer per jaar en klaar. Ik houd van basic met een touch. Simpele kledingstukken die net even bijzonder zijn door de afwerking. Zoals deze grijze trui, verwassen met een zakje (zie foto, grijze trui van Blue de Genes). Het moet lekker zitten en makkelijk combineren. Daarom koop ik eigenlijk altijd alles in hetzelfde kleurenpallet: veel denim, beige, grijs en zwart. Ik vind het leuk om dit soort nonchalante kledingstukken juist te combineren met een gekleed jasje.”

 

“Altijd weer doorzetten heeft me hier gebracht.”

Emile Kuenen klant bij House of Einstein Lees alle verhalen van onze klanten