D E S T I J L V A N
Christina Caljé
Blazer: Second Female €199, Broek: Second Female €109. Shirt: American Vintage €39
Hoe is het om als Amerikaanse vrouw met kleur actief te zijn in de Nederlandse start-up wereld? Hoe kun je zelf bijdragen aan een diverser en inclusiever zakelijk klimaat? Ontmoet Christina Caljé. Gestart als investment banker op Wallstreet en inmiddels zelf actief investeerder. Christina won dit jaar de prestigieuze ‘Giving Back Award’ uitgereikt door Prins Constantijn van Oranje vanuit Techleap. ‘Ik steek mijn geld, tijd en advies alleen in startups met een divers management team. Put your money where your mouth is’.
Christina werd gefotografeerd op het kantoor van House of Einstein op de Herengracht.
Fotografie: Nosh Neneh, Styling en visagie: Mei Ling Tan.
Wat heb jij van je voorouders meegekregen?
Voor jezelf vechten en presteren zit in mijn bloed. Ik ben de dochter van twee migranten. Mijn moeder was 11 jaar oud toen ze vanuit Puerto Rico naar New York kwam. Haar moeder ging jaren eerder om een bestaan voor hen beide op te bouwen terwijl mijn moeder bleef wonen bij haar oma. Mijn vader arriveerde op 15 jarige leeftijd uit Suriname. Ook hij liet vrienden en familie achter om zijn dromen waar te maken.
Politiek speelde een grote rol bij ons thuis. Ik was me al op jonge leeftijd bewust van ongelijkheid in de wereld. Mijn vader, mijn moeder, maar ook mijn Chinese opa, waren politiek actief. Ze lobbyde voor een wereld met meer sociale en economische gelijkheid. Ze waren actief in de gemeenschap en gaven leiding aan non-profit organisaties die zich inzetten voor mensenrechten. Nu pas zie ik dat mijn missie onbewust overeenkomt met die van hen.
Jumpsuit: Another Label €139
Hoe heeft de tijd als investment banker bij Goldman Sachs jou gevormd?
Sinds mijn 5e ben ik een high potential. Mijn jeugd bestond uit scoren bij nationale examens om studiebeurzen te krijgen voor topuniversiteiten. Na mijn studie kreeg ik de kans om als investment banker te werken bij Goldman Sachs op Wallstreet, een droom voor velen. De status en het salaris bevielen me goed. Ik kon mijn studieschulden afbetalen, nam mijn moeder mee op vakanties en kocht designer kleding.
Maar tegelijkertijd ging het knagen. Bij de bank zag ik dat er nog veel ongelijkheid is in de wereld. Geld creëert geld. Rijkdom gaat over van generatie op generatie. Je wordt elke dag geconfronteerd met het feit dat slechts een kleine groep mensen toegang heeft tot het grote geld. Ik zou willen dat rijkdom het resultaat is van prestatie en daardoor toegankelijk wordt voor een bredere groep.
Vest: Second Female €159, Broek: Another Label €99, Top: Nümph €69
Wat betekent rijkdom voor jou?
Ik daag mezelf uit om commercieel te zijn in alles wat ik doe. Vrouwen – en vrouwen met kleur in het bijzonder – worden vaak ondergewaardeerd. Ik wil dat overcompenseren. Daarom heeft alles wat ik doe een commerciële waarde, nu of in de toekomst. Ik zorg er bijvoorbeeld voor dat ik altijd wordt betaald als spreker op een event.
Vaak wordt er geen budget vrijgemaakt voor het diversiteit en inclusiviteit onderwerp. Er wordt verwacht dat experts dit vrijwillig doen.
Ik probeer dit te veranderen want het is belangrijk om je eigen waarde te kennen en je bewust te zijn van wat je geeft. Of het nou branding, netwerk, ervaring, eigen vermogen of contant geld is.
‘Giving back’ en ‘Pay it forward’ zijn belangrijk. Maar in de Nederlandse start-up wereld wordt vaak te makkelijk gedacht over de waarde die iemand brengt waardoor je zelf helemaal kan leeglopen. (Lees: Christina won in 2021 de prestigieuze Techleap ‘Giving Back Award’ voor haar activiteiten ter ondersteuning van en investeringen in ondervertegenwoordigde oprichters).
Je woont met je gezin in Amsterdam. Hoe doet Nederland het qua gelijkheid?
Als Amerikaan die al 15 jaar deze gesprekken voert, valt het op hoe onvolwassen het diversiteitsgesprek is. Helaas zijn er nog veel blinde vlekken in de Nederlandse kijk op de economische kansen van een divers model. Er heerst geen gevoel van urgentie en er wordt meer over gepraat dan dat er iets wordt gedaan. Zo wordt er gesproken over mannelijk en vrouwelijk, zonder enige nuance op genderfluïditeit. Bovendien gaat het gesprek over gender, niet eens over etnische of sociaal economische diversiteit.
Wel zie ik dat er de afgelopen twee jaar veel beweging is. Sinds de pandemie, black lives matter en initiatieven zoals #fundright (lees: initiatief voor meer gendergelijkheid bij het aantrekken van investeringen), lijkt de mindset langzaam maar zeker te veranderen. Nu is het zaak dat dat bewustzijn wordt omgezet in actie, zowel vanuit de overheid als vanuit de industrie. Zelf steek ik mijn geld, tijd en advies alleen in startups met een divers management team. Put your money where your mouth is.
Blouse: Second Fermale €139 – Top: Minimum €30 – Broek: Second Fermale €119
Van bankier naar ondernemer en nu investeerder. Waarom koos je dit pad?
Als ondernemer heb ik ervaren hoe tijdrovend en frustrerend de relatie met investeerders kan zijn. Geld ophalen, rapporteren, strategische compromissen, altijd de disbalans van macht. Ik wil mijn ervaring inzetten om de Nederlandse investeringsindustrie te verbeteren, meer in lijn met de ondernemer. Ik zie dat Amerika verder is op dit vlak.
Door zelf investeerder te zijn kan ik bovendien iets teruggeven aan de community. Onderzoek laat zien dat diverse teams beter presteren. Een commerciële kans dus om hierop in te zetten. Ik investeer nu zelf maar wil uiteindelijk een fonds oprichten dat zich richt op start-ups met een divers management team.
Welke rol speelt kleding voor jou?
Mijn stijliconen zijn sterke vrouwen met kleur die hun eigen imperium runnen. Denk aan Kim Kardashian, Jennifer Lopez, Megan Markle en Jessica Alba. Hun persoonlijke stijlen zijn een combi van business maar ook vrouwelijk en sexy.
In deze nieuwe fase van mijn carrière, nadat ik mijn bedrijf met succes heb verkocht, denk ik veel na over mijn nalatenschap. Ik merk dat ik toe ben aan een nieuwe stijl. Ik ben sterker dan ooit en dat wil ik uitstralen. Bovendien sta ik vaker dan ooit voor de camera en op podia, dus dat vraagt
Wat ik ontdekte via House of Einstein is dat zakelijke looks niet saai hoeven te zijn. Met diepe kleuren of prints creëer je een zakelijke uitstraling die aanspreekt. Ik heb pakken in kleur en jumpsuits volledig omarmd, die ik anders waarschijnlijk nooit zelf zou hebben uitgezocht.
De personal shoppers volgen de nieuwste modetrends, iets wat ik zelf niet doe. En om eerlijk te zijn, als moeder van twee kinderen op de basisschool, is het gewoon een enorme luxe als iemand anders outfits voor me uitzoekt en ze rechtstreeks naar mijn huis stuurt.
Blouse: Fabienne Chapot €119 – Broek: Another Label €79
In de rubriek ‘De stijl van’ portretteren we interessante verhalen van change makers over kernwaarden, persoonlijke groei en kledingstijl.
Ontdek ook jouw persoonlijke kledingstijl
Ben jij bewust van je eigen stijl? En benieuwd hoe je dit vóór je kunt laten werken met een goede outfit? Maak kennis met House of Einstein: dé personal shopping service voor mannen en vrouwen. Na een kort belletje met een personal stylist ontvang je een unieke box met outfits thuis. Je betaalt achteraf, alleen voor de items die je leuk vindt.