D E  S T I J L  V A N

Jip Samhoud

jip samhoud1

Trui van House of Einstein own brand (€84,95), jas van Genti (€299) en broek van Tommy Hilfiger (€109,95)

Jip Samhoud (31) is CEO van &Samhoud Creative Tech, een van de meest toonaangevende digitale bureaus van Nederland. Onder zijn leiding worden innovatieve marketingcampagnes ontwikkeld voor topmerken als Albert Heijn, Rabobank en Samsung. Hij won internationale prijzen voor zijn werk en stond in de lijst van de ‘40 meest invloedrijke Nederlanders onder de 40’. Wat zijn zijn kernwaarden en drijfveren? Hoe leidt hij zijn team en werkt hij aan zichzelf? We spraken Jip in het midden van de coronacrisis, in een leeg kantoor aan ‘t IJ.

Innovatie

Vooruitgang

Verbinding

Je geeft leiding aan een bureau dat enorme marketingcampagnes ontwikkelt voor grote merken. Wat wilde je worden toen je jong was?

“Uitvinder. Als kleine jongen haalde ik het liefst radio’s uit elkaar. Mijn moeder ging rommelmarkten af om die voor me te vinden. Nog steeds zie ik mezelf als uitvinder. Mijn team is veel bezig met gadgets, het vinden van nieuwe technologieën en toepassingen. We werken dagelijks aan vooruitstrevende concepten, meestal met een technische edge, die merken relevanter kunnen maken.”

Je koos direct voor ‘innovatie’ als kernwaarde. Kun je iets meer vertellen over je rol binnen het bedrijf en hoe je innovatie toepast in je werk?

“Ik ben de man van het grote idee, anderen binnen mijn team werken dit in detail uit en zorgen voor de realisatie. Beide zijn even belangrijk: het idee moet kloppen maar het moet ook perfect uitgevoerd worden.

Mijn managementstijl is ontspannen en nuchter. Ik ben totaal geen ruziemaker, laten we vooral normaal doen tegen elkaar. Je kunt heel hysterisch over creativiteit doen, maar creatie gaat over de juiste dingen aan elkaar knopen. Wij hebben in het verleden weleens de fout gemaakt om iets compleet nieuws neer te zetten, maar dit lag te ver buiten de belevingswereld van mensen en werd niet opgepakt. Ik geloof in verder bouwen op iets wat mensen al gewend zijn te gebruiken.

Innovatie is wat mij betreft altijd een middel om problemen op te lossen, dus niet een doel. Innovatie moet een scherp randje hebben, een nieuw element waar nog niemand aan heeft gedacht. Maar het hoeft niet compleet nieuw te zijn. Door je daar teveel op te focussen kun je je doel voorbij streven.”

Vooruitgang was de tweede kernwaarde die je koos. Hoe zorg jij voor vooruitgang in je eigen leven?

“Ik voel een verantwoordelijkheid om de wereld vooruit te brengen. Ik realiseer me dat ik gezegend ben met de situatie waarin ik opgroeide, het zou egocentrisch zijn om mijn innovatiekracht alleen maar voor mezelf in te zetten. Maar het vraagt ook veel van me, om elke keer weer iets te maken wat mensen echt raakt.

Ik probeer elke dag het maximale uit mezelf te halen, door te investeren in persoonlijke groei. Als ik een periode niet lekker in mijn vel zit, komt dat vaak voort uit frustratie dat ik niet genoeg vooruit ga. Na zo’n moment van ‘stilstand’, komt dan vaak een grote sprong.
Mijn inspiratie haal ik uit reizen. Sinds mijn achttiende ben ik elke twee maanden in een andere wereldstad voor nieuwe input. De mensen, de geuren, de cultuur, ik vind het heerlijk. Door corona is dat nu niet mogelijk en ik mis het enorm. Ik ben een persoon die echt oplaadt van interactie met andere mensen, dus zo’n leeg kantoor werkt echt niet mee.”

jip samhoud2

Als derde kernwaarde koos je ‘verbinden’, vertel.

“Ik geloof dat verbinding kan leiden tot een betere wereld. Veel van de problemen in de huidige maatschappij komen voort uit het niet kunnen of willen zien van elkaars visie. Door mensen met elkaar te verbinden kunnen ze naar elkaar luisteren en samen tot een oplossing komen.

Als leidinggevende probeer ik uiteraard te zorgen voor voldoende verbinding in het team. Maar ook met de producten en campagnes die we ontwikkelen proberen we mensen te verbinden of het gesprek op gang te brengen.

Ook buiten mijn werk probeer ik te werken aan verbinding. Zoals het maatschappelijke project NL2025 waarin ik aanjager ben van een beter Nederland en de ontwikkeling van een documentaire over Zuid-Afrika waarin we Aartsbisschop Desmond Tutu interviewden.”

Hoe zou je jouw kledingstijl omschrijven?

“Waar ik in mijn werk heel zeker ben, heb ik dat met kleding wat minder. Mijn broertje heeft echt gevoel voor mode, hij pusht mij om wat verder te gaan qua stijl. Voor mij werkt het dus heel goed als iemand die er verstand van heeft me adviseert. Dat geeft me de zekerheid om iets vol overtuiging te dragen, ook als ik het zelf niet zou kiezen. Daarom is een personal shopping service als House of Einstein ook ideaal voor mij.

Hoewel ik minder kijk heb op mode, houd ik wel erg van ambacht en kwaliteit. Merken als Zegna en Aston Martin vind ik prachtig, waar elk detail ertoe doet. Het is met aandacht gemaakt en van hoge kwaliteit, dat kan ik echt waarderen. Of het nou om auto’s gaat of kleding: je voelt het als gebruiker.”

jip samhoud3

‘De stijl van’ is een selectie van verhalen van inspirerende ondernemers, geïnterviewd door House of Einstein

Ontdek ook jouw persoonlijke kledingstijl

Ben jij bewust van je eigen stijl? En benieuwd hoe je dit vóór je kunt laten werken met een goede outfit? Maak kennis met House of Einstein: dé personal shopping service voor mannen. Na een kort belletje met een personal shopper ontvang je een unieke box met outfits thuis. Je betaalt achteraf, alleen voor de items die je leuk vindt.

Er zit nog niets in je winkelmandje.