De dresscode in je omgeving is belangrijk, het zorgt voor eenheid en respect. Bij House of Einstein gaan we uit van drie verschillende dresscodes: altijd in pak, smart casual en casual. Als wij iemand helpen met nieuwe outfits is één van de belangrijkste vragen van onze intake in wat voor omgeving hij zich bevindt. De range loopt zo’n beetje van ‘altijd in pak’ tot ‘wat ik maar wil’. Echter, in de meeste gevallen gelden geen strikte dresscodes meer. Met name bij de bedrijven van nu – Google, TomTom, bol.com – wordt verwacht dat de medewerker zelf kan inschatten hoe hij zich kleedt. We moeten toe naar een nieuwe dresscode, de dresscode 2.0: het situationeel kleden.
Situationeel kleden
Ik weet het nog goed. Als ‘expert’ was ik uitgenodigd voor een creatieve sessie in een fictieve boomhut in Amsterdam-Noord. Aangemoedigd door een hip strategiebureau brainstormde ik samen met andere experts én medewerkers van de opdrachtgever over nieuwe concepten. Bij binnenkomst was binnen no-time duidelijk hoe de rollen waren verdeeld. De experts zakelijk, maar eigenzinnig gekleed (smart casual met twist). De medewerkers van de opdrachtgever strak in pak: in dit geval duidelijk een bank dus. Ik was verbaasd dat zelfs op kilometers afstand van kantoor de medewerkers hadden gekozen voor dit uniform. Hadden zij niet dik betaald om zich voor één keer te laten gaan tijdens een sessie waar openheid, gelijkheid en ‘wild ideas’ centraal staan?
De juiste stijl op het juiste moment
Wat bedoelen we dan met ‘situationeel kleden’? Net als bij situationeel leiderschap draait het bij deze dresscode om de juiste stijl op het juiste moment. Je bent je bewust van de invloed van je kleding op je omgeving en kiest dus de kleding die op dat moment passend is.
Pas je outfit aan op je afspraak
Voor mannen die veel met klanten werken is het vanzelfsprekend om je kleding aan te passen aan de dresscode van de klant. Heb je een afspraak met een klant die bij een bank werkt: kies voor een pak. Heb je een meeting met het reclamebureau: een spijkerbroek met een goed casual overhemd en jasje is prima.
Maar ook voor interne meetings is deze dresscode van toepassing. Zo draag je naar een meeting met de marketingafdeling een andere outfit dan naar een meeting met het bestuur. De echte leider begrijpt het effect van zijn kleding en kan hiermee spelen. Ben je consultant en wil je weten wat er echt speelt op de werkvloer? Zorg dat je hetzelfde gekleed gaat. Heb je een meeting met een partner die zijn afspraken niet nakomt? Kies voor een pak waardoor je meer autoriteit uitstraalt. Wil je leiden, maar tegelijkertijd je betrokkenheid tonen? Kies voor een mooi overhemd en een jasje, gecombineerd met een goede spijkerbroek. Deze smart casual look doet het eigenlijk bijna altijd goed.
Niet langer ‘one-size-fits-all’
Let op: situationeel kleden maakt het leven niet makkelijker. Waar een pak veilig en makkelijk was (‘ik kies elke ochtend één van mijn zes pakken’) vereist deze dresscode veel meer. Zo dien je op z’n minst elke ochtend je agenda te checken om te kijken welke afspraken er staan. Het vereist ook dat je verschillende opties zakelijke kleding in je kledingkast hebt hangen. Het is niet langer ‘one-size-fits-all’.
Te veel moeite en doe je niet mee? Dan heb je kans dat je collega, die net als je manager wél een jasje draagt, jouw promotie wegkaapt. Of nog erger: dat je eenzaam en alleen, volledig in pak, eindigt in een boomhut op Amsterdam-Noord.
Voorbeelden van situationeel kleden
Voor een zakelijke look waarbij je autoriteit uitstraalt kies je voor een pak.
Je creëert meer openheid door je jasje uit te doen.
Een creatieve sessie? Kies voor een meer casual look, eventueel gecombineerd met een jasje.