Business

BV BN’er: deze bekende Nederlandse koppen hebben een eigen bedrijf

bners

Een bekende Nederlander als baas. Het zou zomaar kunnen. Want ons land kent een aantal bekende koppen die naast zingen, presenteren en ‘influencen’ ook druk zijn met hun eigen onderneming. Wij zetten een aantal bedrijvige BN’ers voor je op een rijtje. Beloofd: ze hebben niet allemaal een eigen koffietentje, maar gaan de boer op met andere dingen en diensten. Iemand nog een vendingmachine?

Paskal Jakobsen (1974)

Waar je ’m van kent: ‘En nu zitten we hier in dit oude strandhuis…’Je kent de beste man van het nummer ‘Zoutelande’ natuurlijk! En van alle andere nummers die op het conto staan van Bløf, de band waar hij leadzanger en gitarist van is.

Maar naast bekend zijn is hij ook bezig met: zijn eigen restaurant, dat een naam heeft die niet misstaat op een Bløf-plaat: Hard en Ziel. In de lente van 2019 sloeg Paskal de handen ineen met Edwin Vinke, een heuse tweesterrenchef-kok. Samen openden ze een eterij in de gezellige Zeeuwse hoofdstad Middelburg. De toko is geïnspireerd op een foodtruckfestival. Geinig idee! Hoe komt dit tot uiting? Voor een bedrag tussen de zeven en vijftien euro haal je gerechtjes met namen als ‘Lisa’s Vurige Visje’ en ‘Edwins Rookwortel Hotdog’ op bij de selfservice, die je, ter verhoging van het festivalgevoel, vervolgens met plastic bestek te lijf gaat.

We willen geen Negative Nancy zijn, maar we zeggen het toch: het lijkt erop dat Paskal over het algemeen betere recensies krijgt rond zijn platen dan rond zijn restaurant. In een Volkskrant-recensie van Hiske Versprille (12 april 2019) wordt er geen spaander heel gelaten van de tent. Korte samenvatting: bij een foodtruckfestival zie je live hoe je eten vers voor je wordt bereid. Het ‘knetterverse’ element lijkt echter niet aanwezig bij Hard en Ziel. Tenminste, als je afgaat op de beschrijving van het eten dat de recensent voor de kiezen kreeg: stukken muf vlees die waarschijnlijk dagen geleden zijn gepaneerd, geserveerd op een bedje van tot snot gekookte bittere groente. On the side is er onder andere basmatirijst die in brokken uit elkaar valt en zijn er lauwe, ‘op het bord gepleurde’ krieltjes. Het toetje: worteltaart, die zó onfris en koud is dat het pijn doet aan je tanden. Wil je het geheel wegspoelen? Dan haal je zelf een biertje uit de koelkast. Dat deze smaakt naar gemalen spijkers, moet je maar even negeren.

Ai. We zijn er niet zelf geweest, maar wie weet is er in de tussentijd wel iets veranderd. Overwegen om alleen binnen te wippen voor een toetje is overigens de moeite waard, want er waren wél lovende woorden voor de arretjescake. En laten we voor de rest gewoon hopen dat Paskal snel weer een grote hit scoort. Met zijn muziek.

Lil’ Kleine (1994)

Waar je ’m van kent: de inmiddels grijsgedraaide monsterhit over genotsmiddelen samen met Ronnie Flex die hem in 2015 zijn grote doorbraak opleverde. Mocht je een periode in je leven onder een steen hebben geleefd: we hebben het dus over ‘Drank en Drugs’. Daarna bracht de rapper en zanger – die trouwens ook luistert naar de naam Jorik Scholten – nog meer nummers uit, zoals ‘Krantenwijk’. Dankzij zijn fame schoof hij ook aan als jurylid bij The Voice Kids en werd er een documentaire over hem gemaakt.

Wat doet hij nog verder dan? Jorik heeft geen makkelijke jeugd gehad en maakte zijn school niet af. Toch heeft de man (of eigenlijk jongen: hij is net een kwart eeuw oud) het een en ander klaargespeeld. Het stadium van een krantenwijk is hij in elk geval ruimschoots voorbij. Op zijn CV kan hij namelijk zijn eigenaarschap van de patatzaak ‘De Belg’ in Amsterdam noteren, waar je met kapitalen gespelde ‘PATAT’ haalt. Wat dat inhoudt? De aardappels die in de olie gaan, worden op de dag zelf gesneden en bereid – kakelverse friet dus. (Paskal en Edwin, lezen jullie mee?) Net zoals zoveel artiesten die een eigen horecatoko openen – zoals Douwe Bob, Gordon en Jan Smit – heeft Lil’ Kleine niet zelf de directe leiding in de toko. Maar ben je er op een zeldzaam moment dat de artiest er ook is, dan kun je in elk geval een goeie hap verwachten. Want afgaande op de foto’s die op de site van het restaurant staan, lijkt het erop dat Lil’ Kleine wel weet hoe hij die patattekes behendig uit de olie moet hengelen.

Liefhebber van stoere streetstylekleding (of zijn je kinderen dat)? Ga dan los met de kledinglijn die Lil’ Kleine onder zijn eigen naam uitbracht: JORIK. De spullen – oversized hoodies met een doodshoofd erop, petten met een smiley en shirts met LOGO’S – zijn online verkrijgbaar. Verder is Jorik ook nog nauw betrokken bij online jongerenplatform – ja, nu volgt er wéér iets in kapitalen – NEW WAVE. De keuze van John de Mol om hem als ‘ambassadeur’ te vragen, lijkt logisch. De filmpjes die op het platform te zien zijn, moeten jonge mensen stimuleren om hun ambities en dromen waar te maken. Over dromen en ambities gesproken: wij zijn benieuwd wat het volgende PROJECT van Lil’ Kleine gaat worden!

Jeroen Pauw (1960)

Waar kennen we ’m van? Met flair ging hij als talkshowhost het gesprek aan met iedereen die bij hem de afgelopen vijf jaar aanschoof in de Pauw-studio: van politicus tot Patty Brard. Ook rookte hij er een joint. Jeroen is natuurlijk al járen te zien op de buis. Mogelijk ken je hem ook van Goedemorgen Nederland, NOVA, 5 Jaar Later of Pauw & Witteman.

Wat doet hij nog verder dan? Na zijn stop eind 2019 met Pauw en tot het moment dat zijn volgende TV-project start, hoeft hij zich niet te vervelen. De man is sinds 2000 ook directeur van zijn eigen onderneming TVBV. Hoewel de aandelen van het bedrijf inmiddels voor 75% in handen van Endemol zijn en de rest in de handen van Pauw, draait hij nog wel zelf aan de knoppen. (Vraag ons niet hoe dit precies zit.)

Wanneer is Pauw je man? Nou, wanneer je van de publieke of commerciële omroep bent, en een journalistiek programma wilt laten produceren. Want dat is namelijk wat Pauw en collegae doen. Zo kwamen programma’s als Jinek en Goedemorgen NL en een rits documentaires tot stand binnen het productiehuis TVBV. Ook produceerde Pauw zijn gelijknamige talkshow zelf, die uiteindelijk tot een eind kwam vanwege een salarisconflict met NPO1. Daarna ging hij aan de slag met het door hem bedachte Op1. De coproductie van het laatstgenoemde programma bleek gebouwd te zijn op een zogenaamde ‘sjoemelconstructie’ waarmee er meer geld kon binnen geharkt dan voor de publieke omroep toegestaan is. Welke consequenties dit gaat hebben, is nog niet duidelijk.

Maar bang dat Jeroen er deze winter niet warmpjes bij zit in zijn vakantiehuis op Curaçao, hoef je waarschijnlijk niet te zijn. Naar schatting van Quote staan er wat miljoenen op zijn rekening; iets wat hij te danken heeft aan de tonnetjes die hij in de loop der jaren als presentator binnenharkte, maar ook zéker aan de niet-onverdienstelijke klusjes die hij verricht met zijn eigen business. We hopen echter niet dat hij als presentator van spraakmakende televee met pensioen gaat, dus we wensen Jeroen voor nu een happy holiday.

Andere bedrijvige bekende koppen

Bas Smit (1980), die je mogelijk kent van de kerstballen en de T-shirts met zijn eigen goedlachse kop erop. Mogelijk ben je ook geabonneerd op zijn lollige Instagram-account Basshit, waar je net als hij helemaal stuk kunt gaan om filmpjes van vallende mensen. En vooruit, als levenspartner van Nicolette van Dam hij is ook een beetje ‘de man van’ – zie zijn eigen Instagramaccount voor wat happy gezinskiekjes. Maar achter de schermen blijkt dat er achter die social media-hit véél meer schuilgaat, namelijk een heule handige zakenman. De details over hoe en wat blijven we je schuldig, maar het komt er grofweg op neer dat Bas graag zijn bereik inruilt voor aandelen. Met dit verdienmodel ontstijgt hij menig influencer die zichzelf voor een paar duiten uitleent om met een bak kwark of tube ketchup op de foto te gaan. Bas is namelijk zijn eigen merk en ownt zélf zijn shit. Klinkt nog vaag. Maar in samenwerking met andere bedrijven heeft hij bijvoorbeeld sneakers uitgebracht. En had je altijd al een compacte, innovatieve én stijlvolle vendingmachine in je huissie gewild? Dan moet je bij Bas wezen!

Arie Boomsma (1974) presenteerde programma’s als Over de Streep, Uit de Kast en Grenzeloos Verliefd, waarin hij mensen op een empathische manier aan de tand voelde. Tegenwoordig hangt hij voornamelijk de überfitboy uit in de sportschool waar hij zelf de eigenaar van is: Vondelgym. In één van de inmiddels drie vestigingen van de Amsterdamse sportschool kun je je te pletter zweten; bij uitstek in de Vondelgym-merchandise sportkleding. En verveel je je tijdens je uurtje op de crosstrainer, dan sla je gewoon één van de boeken open die Arie uitbracht – uiteraard voorzien van fitheidsthematiek. Hoewel Arie op zijn Insta de ene na de andere indrukwekkende sportmove laat zien, is een trainingslesje van de beste man niet bij een lidmaatschap inbegrepen.

Er zit nog niets in je winkelmandje.