Mode

Je zal het maar hebben: een man die niet van winkelen houdt

jzhmh

Het is het lot van de vrouw die gek is op mode en winkelen: het hebben van een man die nog niet een winkel in is te sláán. Het was niet eens dat de man van Jacqueline door zijn winkelhaat een slechte kledingstijl had. Integendeel: omdat hij de overhemden, truien en broeken droeg die zij voor hem uitkoos, liep hij er altijd fris en eigentijds bij. Toch bleef het altijd maar gokken of haar aankopen bij hem zouden passen. Bovendien is het delen van je winkelpassie natuurlijk veel leuker met mensen die net zo houden van winkelen als jij. Kon dit niet anders?

En ja, dat kon zeker anders! Vorig jaar ontdekte Jacqueline namelijk onze online shopping service. Met de persoonlijk samengestelde kledingbox bespaarde ze haar man in elk geval een tochtje naar de winkel, maar is ze ook te spreken over de inhoud? We vroegen haar naar haar ervaringen.

jzhmh2

Puur om het gemak.

Jacqueline: ‘Als ik heel eerlijk ben, was er vóór de House of Einstein-ervaring eigenlijk helemaal niets mis met de kledingstijl van mijn man. Want diegene die hem aankleedde, was ikzelf namelijk! En dat deed ik natuurlijk met de kledingstijl die ik zelf leuk vond: vlot maar tegelijkertijd toch netjes, met een spijkerbroek in combinatie met een blazer bijvoorbeeld. We zijn allebei halverwege de vijftig. Kleding mag modieus zijn, maar niet té. Dankzij mij zag mijn man er altijd leuk uit. Het mag inmiddels duidelijk zijn: mijn man houdt dus helemaal niet van mode en winkelen. Hij heeft er gewoon nooit zin in. Zelf ben ik echt een winkelliefhebber en ik ga vaak met mijn dochters shoppen. Op onze shoptochten neem ik ook altijd wel iets voor mijn man mee. Maar dat is best lastig: dan past die broek weer niet, dan zit dat overhemd te wijd… En dan moet ik er weer mee terug natuurlijk. Op een gegeven moment zag ik een advertentie van House of Einstein voorbijkomen op Facebook. Ik dacht: ‘Hé, dat is makkelijk, zo’n box met kleding laten bezorgen. Dan kan hij gewoon alles rustig thuis passen, en alles wat niet past of niet in de smaak valt gewoon terugsturen. Eigenlijk koos ik dus puur om het gemak voor de kledingboxenservice.’

Persoonlijk en vertrouwd.

‘Na mijn aanmelding via de mail werd ik gebeld door één van de Outfitters van House of Einstein,’ vervolgt Jacqueline. ‘Ik kreeg een heel leuke en prettige styliste aan de lijn: Lotti. Om erachter te komen wat mijn man leuk zou vinden en wat goed bij hem zou passen, stelde ze me allerlei vragen. Mijn man is met zijn 1,76 meter niet zo heel groot, en hij begint een klein beetje een buikje te krijgen. Dit soort dingen spelen een belangrijke rol bij het kiezen van een broek of overhemd, en die heb ik dus ook doorgegeven. Ik vond het fijn dat de styliste ook zelf met ideeën kwam, en kreeg het gevoel dat ze goed begreep waar ik naar op zoek was. Het voordeel van een winkel vind ik dat je face-to-face praat met het personeel. Maar door het prettige contact via de mail en de telefoon voelde het contact met de Outfitter toch persoonlijk en vertrouwd. Na het telefoongesprek heb ik Lotti ook nog een fotootje van mijn man gestuurd, waar hij op staat zoals hij écht is. Zo kon ze hopelijk een zo goed beeld van hem krijgen.’

zakelijke kleding heren

Verrassing?

Lachend vertelt Jacqueline verder: ‘Of ik dit ‘kledingbox-experiment’ geheim hield voor mijn man? Nee hoor: die zat gewoon aan de tafel toen ik met de styliste in gesprek was. Als ik dit een verrassing voor hem zou laten zijn, zou dat toch geen zin hebben, want met kleding verras ik mijn man simpelweg niet. Maar zelf was ik natuurlijk razend benieuwd wat de styliste voor hem zou uitkiezen. Na het gesprek moest ik nog een paar dagen wachten, en toen was het zover: de box met kleding was gearriveerd. Er zat echt van alles in: een mooie spijkerbroek, twee broeken, een aantal poloshirts, meerdere truien, een overhemd, sokken en een riem. Ik zag al meteen dat alles helemaal in ons straatje was: casual, netjes en hip, maar niet té. Lotti had echt meteen de goede stijl te pakken! De kwaliteit van de kleding was overigens ook goed: alles voelde stevig en prettig aan. Naast de basic-kleuren als zwart, grijs en donkerblauw zaten er ook een aantal verrassende tinten bij: lichtblauw, bordeaux en olijfgroen. Alle items waren bedoeld om met elkaar af te wisselen, zodat je verschillende outfits kon maken. En die verschillende outfits moest mijn man natuurlijk meteen proberen.’

Prachtig bij zijn ogen.

‘Natuurlijk was het wel even spannend of de maten goed zouden zijn. Maar op twee items na zat alles gelukkig echt perfect – met zijn lichaamsbouw was goed rekening gehouden. Ook merkte ik dat de House of Einstein-styliste echt op de details had gelet. Zo stond de lichtblauwe trui prachtig bij zijn ogen. Ook over de riem was ik te spreken: deze was van soepel, gevlochten materiaal, waar alle kleuren van de kleding in terugkwamen. Heel leuk: die kun je dus met alles combineren. Eén broek was prachtig, maar net iets te klein. Hier konden we gewoon een grotere maat van bestellen. En de polo stond heel mooi, maar was nét iets te nauw. Dit hebben we ook aangegeven, waarna we verschillende alternatieven thuisgestuurd kregen. Omdat álles houden voor ons een beetje duur zou zijn, hebben we toch een paar dingen teruggestuurd. Ook dit ging lekker makkelijk – een tochtje naar het postkantoor om de hoek is net iets minder ingrijpend dan een tochtje naar de stad.’

Voortaan alleen nog voor onszelf shoppen.

‘Al met al kijk ik positief terug op deze ervaring. Mijn man heeft nu een set mooie outfits om mee af te wisselen. Hier hoefde hij niet een winkel voor in te worden gesleept; hij kon alles gewoon in zijn eigen kamer passen. En ook fijn: mijn dochters en ik kunnen voortaan gewoon alleen voor onszelf op zoek. Ik kan een House of Einstein-experiment dus zeker aanraden. Mijn man – of eigenlijk ik dus – heeft inmiddels best wel wat kleding verzameld. Maar omdat ik zo enthousiast ben, denk ik dat ik het van de zomer nog eens ga proberen!’

Er zit nog niets in je winkelmandje.