In gesprek met Patrick Hurenkamp.
Founder van Bloomon en klant bij House of Einstein.
Met kwekers, veredelaars en bloemisten in de familie was de bloemenwereld voor Patrick (31) al van jongs af aan bekend terrein. Na een carrière bij The Boston Consulting Group en Rocket Internet besloot hij deze traditionele bloemensector eens flink wakker te schudden met een totaal nieuw businessmodel. Toen er in april vorig jaar zoveel goed nieuws tegelijkertijd kwam stond zijn wereld even op zijn kop.
Wat doen jullie met Bloomon anders dan een bloemist?
“Wij proberen in een zo kort mogelijke tijd de bloemen van de kweker, direct bij de mensen thuis te bezorgen op basis van een abonnementsdienst. Op deze manier heb je verse bloemen in huis die lang meegaan. Bij een bloemist koop je al snel een boeket dat er een aantal dagen over heeft gedaan om van de kweker, via de bloemenveiling in Aalsmeer, naar de winkel te komen. Dan ben je al snel vijf dagen verder voordat ze worden verkocht. Bovendien gaat er bij Bloomon een heel creatief proces aan vooraf voordat alles worden samengebonden en uitgestuurd. Een traditioneel boeket met veel groen zul je bij ons dan ook niet vinden. We werken met stylisten, kwekers en bloemschikkers samen om tot prachtige boeketten te komen. En soms zelfs met de veredelaars die de nieuwe soorten bloemen in hun lab bedenken en vervolgens opkweken. Zo brengen we nieuwe soorten bloemen bij mensen thuis en zorgen we dat we onze klanten iedere maand weer verrassen.”
Je ziet dat veel ondernemers met een achtergrond in de strategische consultancy via een management buy-out het ondernemersvak in rollen. Jij bent echter iets ‘from scratch’ gestart, hoe ging dat precies?
“Ik wilde heel graag zelf een merk opbouwen en met creatieve mensen kunnen werken. Dat is vaak veel moeilijker bij een management buy-out. Ik heb altijd al willen ondernemen, het liefst met een vriend van vroeger en met een oud-collega van BCG. Toen de tijd in 2014 rijp was hebben we de stoute schoenen aangetrokken en zijn we ervoor gegaan.”
Hoe hebben jullie Bloomon gefinancierd?
“Het is natuurlijk een business waarin het draait om volumes, zeker ook omdat wij de bloemen zelf bij de mensen thuisbezorgen. We zijn er dus bij gebaat dat we snel een grote klantenbase opbouwen. We zijn gestart met geld van familie, vrienden en oud-collega’s. Daarna zijn we op pad gegaan om onze Series A – de eerste venture capital financiering – op te halen. Niet in Nederland overigens, want daar is het investeringsklimaat niet optimaal als je een aantal miljoen wilt ophalen. Daarom zijn we naar Berlijn en Londen afgereisd. Uiteindelijk zijn we in zee gegaan met een Berlijnse investeerder en een Nederlands pensioenfonds.”
Hoe zie je de toekomst van Bloomon?
“Rooskleurig, haha! We willen een grote speler in Europa worden en op elke tafel een mooi boeket neerzetten. In Nederland zijn we gewend een bosje bloemen voor onszelf te kopen maar in andere plekken in Europa is dat niet zo vanzelfsprekend. We zijn nu actief in vijf landen waaronder Nederland, België, Duitsland, Denemarken en Engeland. Buiten Nederland laten we mensen echt kennis maken met nieuwe soorten en de versheid van onze bloemen, dat is voor deze markten echt totaal nieuw!”
Hoe combineer je ondernemen, geld ophalen en actief zijn in vijf verschillende landen met het hebben van een gezin?
“Ja, dat was zeker vorig jaar april een grote en bijzondere uitdaging toen de Series A rondkwam. Tegelijkertijd werden mijn vriend Leon en ik gebeld dat we onze prachtige dochter Isabel mochten komen ophalen in de VS! We waren al een aantal jaren bezig met adoptie, en ineens ging het heel snel. In Amerika is het zo dat de moeder de adoptieouders kiest, dus het is heel bijzonder voor ons. We zijn er meteen naar toe gegaan en na één week was Isabel al bij ons! De wereld stond toen even op zijn kop. Maar omdat we Bloomon met zijn drieën hebben opgezet en Koen bij ons het grootste deel van de financieringsronde leidde, is het gelukkig goed gegaan.”
Waarom maak je gebruik van de service van House of Einstein?
“Wat ik sterk vind is dat jullie meteen met de juiste suggesties komen. Ik ga vrij casual gekleed naar kantoor: een polo, overhemd en jeans met sneakers eronder. Ik krijg altijd items opgestuurd die ik zelf niet makkelijk kan vinden, maar die ik wel graag zou dragen. Daarnaast vind ik jullie klantcontact en flexibiliteit erg sterk. Als mede-ondernemer kijk je daar denk ik extra kritisch naar.”
[sc name=”instagram”]