In gesprek met Rocco Stallvord


Oprichter van First, Filter en Curated en klant bij House of Einstein

“Ik moet meer delegeren. Door los te laten kunnen we groeien.”

Rocco is dé man die je moet hebben als het gaat om ‘influencer marketing’. Met zijn bedrijven FirstCurated en Filter ontwikkelde hij verschillende succesvolle concepten rondom influencers. Wij spraken hem thuis en op zijn kantoor in Amsterdam. Over zijn passie voor reizen, de prijs van mooi en de toekomst van social media.

Kun je ons iets meer vertellen over influencer marketing? Wat is het precies? 

“Ik zit nu 10 jaar in de influencer business, die nog steeds heel hard groeit. De kracht van influencers, of bloggers, is dat ze inhoudelijke kennis hebben van een bepaald onderwerp en consequent hun ideeën en stijl communiceren. Hun kennis, kwetsbaarheid en persoonlijke aanpak zorgt ervoor dat mensen zich met ze kunnen identificeren en gaan volgen. Met Curated hebben we een nieuw business model geïntroduceerd: consumenten konden zich abonneren op influencers, die producten voor ze uitkozen. Uiteindelijk moesten we de service stoppen. De marges waren te klein en we konden de schaal niet halen. Bovendien wilden we alles perfect en mooi doen. Mooi is duur. De massa heeft dat er niet voor over, helaas.”

Hoe zie jij de toekomst van social media? 

“Visueel wordt steeds belangrijker, met Instagram als prachtig voorbeeld. Dat is een inspiratieplatform waar je mensen en bedrijven volgt die je inspireren. Facebook zal altijd blijven bestaan, maar meer voor nieuws, evenementen en updates van vrienden. Onze business verandert snel, soms beangstigt dat me wel. Ik zit zelf ook niet elke dag op Snapchat. Toch geloof ik niet dat ik zelf alle nieuwe social media hoef te gebruiken om up-to-date te blijven. Ik moet begrijpen wat de basic features zijn en het grotere plaatje zien van de impact. De truc is om met jonge mensen te blijven werken.”

Wat zijn de belangrijkste lessen die je door de jaren heen hebt geleerd als ondernemer? 

“Mijn valkuil is dat ik snel enthousiast word van veel verschillende dingen die op mijn pad komen. Ik heb geleerd dat focus belangrijk is. Weet wat je core business is en laat je door niets afleiden. Verder moet ik het operationele meer delegeren en loslaten, willen we kunnen groeien. Ik heb de neiging alles perfect te willen doen en doe daardoor nog te veel zelf. Uiteindelijk moeten we loslaten om te kunnen groeien.”

Wat doe je het liefst als je niet aan het werk bent? 

“Mijn passie is reizen. Een paar keer per jaar maak ik een bijzondere trip. Zo ging ik vorig jaar naar Albanië. Met 10 mannen unpluggen: telefoon uit, alleen met de natuur, de elementen, jezelf en elkaar. Mijn business partner Arjan was ook mee. De reis was best spiritueel, je komt jezelf wel tegen als je poedelnaakt in een zweethut zit. Over mijn meest bijzondere reizen blog ik sindskort op TravelValley. Zo combineer ik mijn passie met schrijven.”

Waarom koos je voor House of Einstein?

“Zelf ben ik niet zo on trend. Ik zou dat op zich wel willen zijn maar ik ben het gewoon niet. Ik heb een aantal favoriete kledingstukken en die draag ik dan ook helemaal op. Je zal mij absoluut niet winkel in, winkel uit zien gaan, ik ben echt een gemaksshopper. Bij House of Einstein kwam ik terecht omdat ik een outfit zocht voor de bruiloft van compagnon Arjan. Ik wilde een nonchalante, maar toch chique look. Uiteindelijk was ik helemaal blij in kaki chino, wit overhemd en donkerblauw colbert.”

“Ik ben echt een gemaksshopper.”

Rocco Stallvord klant bij House of Einstein Lees alle verhalen van onze klanten