“Op kledinggebied treed ik niet echt buiten de gebaande paden. Ik houd niet van winkel in, winkel uit. Dan kom ik toch snel weer bij dezelfde soort kledingstukken en merken uit. Als ik bij jullie bestel is het altijd weer een verrassing wat ik in mijn box aantref.”
Overhemd: Profuomo €100, Colbert: Gentiluomo €300, Jeans: Matinique €119
De concurrentie lachte hem uit toen hij eind 2005 met zijn internetbedrijf de drukwerkwereld betrad. Negen jaar later had hij ruim 200 mensen in dienst en gaf hij de traditionele branche het nakijken. Nu zijn bedrijf is verkocht is Marco zelf investeerder. We spraken hem thuis over ondernemerschap, de dresscode op kantoor en zijn voorkeur voor het wonen buiten de randstad.
“Ik had van jongs af aan al een ondernemersgeest en wilde graag voor mezelf aan de slag. Via mijn bijbaan als marktkoopman moest ik bij een lokale drukker visitekaartjes kopen voor mijn werkgever. Al snel merkte ik dat de prijzen bizar hoog waren en dat het verhaal in deze branche niet goed werd verteld. Uiteindelijk is drukwerk een heel emotioneel product, denk maar aan trouw- of geboortekaartjes, maar ook aan visitekaartjes; de opdruk is uiterst persoonlijk! Het bestellen hiervan was echter saai en functioneel. Ik miste beleving en wilde daarvoor zorgen. Ik zou zeggen dat we de drukwerkwereld juist leuker hebben gemaakt!”
“Als je een succesvol bedrijf hebt dat hard groeit komt er een moment waarop je het niet allemaal meer zelf in de hand kunt houden. Dat gebeurde ook bij ons en zorgde ervoor dat ik anders ging nadenken: hoe zorg ik ervoor dat mijn bedrijf over tien jaar nog steeds bestaat? En hoe kunnen we de stabiele club die we nu hebben behouden? Bovendien is de drukwerkmarkt behoorlijk onderhevig aan concurrentie. We zagen in dat we meer zelf moesten gaan produceren om verder te groeien. En bij groei komen nu eenmaal investeerders kijken. Uiteindelijk kwam daar geen match uit voort, totdat ik in gesprek raakte met Cimpress (Vistaprint). Deze partij kon voor ons gaan produceren, helpen het bedrijf verder te internationaliseren en zo dus de continuïteit bieden die ik zocht.”
“Iedereen mag wat mij betreft dragen wat hij of zij wil. Al vind ik slippers, korte broeken of shirts met opzichtige teksten niet gepast voor mensen die face to face klantcontact hebben.”
“Ik let heel erg op de ondernemersgeest. Als ik mezelf in iemand herken op het gebied van drive, precisie en details hebben ze vaak een streepje voor. Maar ik kijk ook naar de markt; kun je internationaliseren? Is het schaalbaar opgezet? En zo nu en dan doe je iets geks. Gewoon omdat je de persoon erg leuk vindt. Dat het niet altijd goed uitpakt, tja, dat hoort er nu eenmaal bij.”
“Dat je je niet door angst moet laten regeren. Laat je niet bang maken en je ervan weerhouden om dingen te doen of uit te proberen. Daarnaast is gezondheid naar mijn idee ook erg belangrijk. Zorg ervoor dat je fit bent, want alleen dan kun je heldere keuzes maken. Last, but certainly not least: wees bizar goed voor je mensen. Je klant is koning, zeker! Maar je medewerkers zijn het goud. Zij zijn de verbindende schakel tussen ondernemer en klant. Zij bepalen of je klant het leuk vindt om zaken te doen, en die klant bepaalt uiteindelijk de toekomst voor je bedrijf. Luister dus enorm goed naar zowel je klanten als je medewerker.”
Trui: Dstrezzed €110, Broek: Marc O’Polo €150
“Dat we met het Drukwerkdeal.nl team met een disruptive businessmodel een traditionele markt hebben wakker geschud vind ik toch wel erg gaaf. Uiteindelijk draait ondernemen gewoon om keihard knallen. En dat hebben we gedaan. Met z’n allen.”
“Ik ben wekelijks een aantal dagen in de randstad te vinden voor werk, maar ben wel blij als ik weer terug kan rijden en het hek achter me dicht kan doen. Door het succes van het bedrijf heb ik vaak onder de loep gelegen, in het oosten is het lekker rustig. Dat vind ik heerlijk.”
“Werk is toch ook wel mijn hobby. Ik denk graag over nieuwe concepten na. Dat is nu eenmaal mijn ding. Mij maak je niet echt gelukkig met lange vakanties.”
Laat je inspireren en ontdek nieuwe merken en items die je zelf in eerste instantie misschien niet zou kiezen. Maak kennis met House of Einstein: dé personal shopping service voor mannen en vrouwen. Na een kort gesprek met een personal stylist ontvang je thuis een zorgvuldig samengestelde box met outfits. Je betaalt alleen voor de items die je écht leuk vindt.