In gesprek met Bob Kaptein


Directeur van Maison Kelder en klant van House of Einstein.

“Geld is geen drijfveer, al begrijp ik wel dat we winst moeten maken om voort te bestaan.”

Hoe zorg je ervoor dat je plezier hebt in wat je doet en dat ook zo houdt? Bob Kaptein maakte een bijzondere carrièreswitch nadat hij inzag dat niet alles om cijfertjes draait. Lees hoe hij terugging naar de basis en op zoek ging naar een bedrijf om over te nemen, een bedrijf waar hij trots op kon zijn.

Van bankier tot bankerbakker, vertel…

“Tot 2011 zat ik in het bankwezen. Als rechterhand van de Raad van Bestuur van ABN Amro was ik voornamelijk bezig met het blussen van brandjes. ‘When shit hits the fan’, dat soort werk. Er waren in die tijd nogal wat reorganisaties, best wel een heftige tijd dus. Het omslagpunt vond plaats in 2011: ik overleefde ternauwernood een lawine. Deze bijna-doodervaring liet me realiseren dat je dingen moet doen die je leuk vindt. Banken zijn totaal niet klantgericht, uiteindelijk werkt iedereen er namelijk voor zijn eigen bonus. Alles draait om geld en daar was ik opeens helemaal klaar mee. Ik realiseerde me dat ik het echte contact met mensen miste. Een fysiek product om trots op te zijn. Tot die tijd bestond mijn carrière uit cijfers en fictieve stromen. Ik wilde terug naar de basis en besloot op zoek te gaan naar een bedrijf om over te nemen.”

Hoe kwam je bij Maison Kelder terecht?

“Mijn passie is eten, dus ik zocht het al snel in die hoek. Ik heb gekeken bij een aardappelteler en kwam uiteindelijk via een bevriende bedrijvenmakelaar bij Maison Kelder terecht. Een bedrijf met een rijke historie en een geweldig product, maar een organisatie zonder structuur, mét een enorme financiële achterstand. De eigenaar moest aanvankelijk niets van me hebben. Hij dacht: welke rare Jan Doedel-bankier wil nou een bakkerij overnemen? Een afspraak kon wel even wachten en ik moest een brief schrijven waarom ik geïnteresseerd was. De brief was uiteindelijk een 4 pagina tellende belijdenis van mijn missie: Maison Kelder 100 jaar oud laten worden. Mijn langetermijnvisie en passie voor het product en de mensen stond hem aan. Het overnametraject duurde uiteindelijk ruim een half jaar, waarin ik veel gesprekken had met de eigenaar. In het begin probeerde ik hem steeds te overtuigen van mijn passie voor het banketbakken. Totdat hij zei: ik ben niet op zoek naar een bakker, maar naar een leidinggevende. Toen besefte ik dat ik mezelf kon zijn en dat mijn ervaring en skills uit het bankwezen precies waren wat hij zocht in zijn opvolger. ”

Is dat gelukt, ‘terug naar de basis’?

“Ik denk het wel. Mijn nieuwe motto is ‘enjoy life’. Doe de dingen die je leuk vindt en geniet! Ben je niet happy dan moet je stoppen en doorgaan met iets anders. Ik word gelukkig van elke dag werken met betrokken personeel. Mensen die echt trots zijn op ons product. Overnames van andere bedrijven houd ik af. Ik wil samen met mijn personeel het pad van groei volgen, niet door overnames. Bovendien wil ik eigenlijk niet te groot worden, een groep van 50-100 man is mijn ideaal. Geld is geen drijfveer, al begrijp ik wel dat we winst moeten maken om voort te bestaan.”

Van welke momenten geniet je het meest?

“De balans tussen werk en privé is belangrijk voor me. In mijn dertigerjaren was ik veel meer bezig mezelf te etaleren. Het draaide om resultaten, groeien op de carrièreladder. Het overleven van de lawine en de geboorte van mijn kinderen plaatste alles in een nieuwe perspectief. Het gelukkigst ben ik als ik met mijn twee zoons, ook wel ‘de smurfen’, op zondag in bed lig. Verder ga ik meerdere keren per jaar op skivakantie. Met mijn vrouw, met clubgenoten én met mijn personeel. Koken doe ik helaas niet zo vaak meer. Er was een tijd dat ik een zeer gedreven amateurkok was. Ik deed mee aan het tv-programma ‘Over de Kook’ en werd tweede. Robert Kranenborg zei: ‘Geef me twee maanden met Bob en we hebben een sterrenkok te pakken’. Maar ik wilde mijn zakelijke kennis en ervaring niet opgeven voor een culinaire carrière. Nu heb ik best of both worlds.”

Hoe ben je terecht gekomen bij House of Einstein?

“Via een advertentie op TV West, House of Einstein won een startersaward. Mijn Outfitter, Jantien, kende Maison Kelder van de taart die ze altijd bij haar oma at. Dat vind ik erg leuk om te horen. Al direct na de eerste box was ik helemaal blij. Weet je dat ik nu oprechte complimenten krijg over mijn kleding? Dat ik zo’n leuke combinatie aan heb. Ook mijn vrouw vindt het helemaal leuk. Het is toch wat spannender allemaal nu (wijst naar zijn felgele riem). Elke box is verrassend, het triggert om net even wat anders aan te trekken dan ik zelf gewend ben. Op zich houd ik best van winkelen, maar met twee jonge kinderen en een groeiend bedrijf heb ik er geen tijd meer voor. House of Einstein is ideaal, ze kennen mijn maten en weten inmiddels wat ik mooi vindt.”

“Ik draag nu net even wat anders dan ik gewend ben.”

Bob Kaptein klant bij House of Einstein Lees alle verhalen van onze klanten