In gesprek met Harald Swinkels


Oprichter en directeur van Nederlandse Energie Maatschappij en klant bij House of Einstein.

“Niemand had verwacht dat wij zo’n grote impact konden hebben.”

Hoe gaat een ondernemer en succesvol zakenman gekleed? Hoe verandert de dresscode op kantoor als een bedrijf snel groeit? We vroegen het Harald Swinkels, directeur van Nederlandse Energie Maatschappij. Samen met Pieter Schoen richtte hij het bedrijf op. “Wij hebben de energiemarkt echt opengebroken”.

Waarop ben je zakelijk gezien het meest trots?

“Wij hebben de energiemarkt echt opengebroken. Niet alleen onze klanten, maar alle Nederlandse consumenten betalen tegenwoordig minder voor energie dan voorheen. Niemand had verwacht dat wij zo’n grote impact konden hebben.”

Waardoor zijn jullie zover gekomen?

“Allereerst door veel durf. Daarnaast door keihard te werken. In het begin maakten we weken van 80-90 uur. Sommige mensen denken dat ondernemers hun eigen tijd kunnen indelen. Ondernemers weten wel beter.

Een snelgroeiend energiebedrijf opzetten, was geen ‘walk in the park’. Onze concurrenten zijn enorme bedrijven. Als je daar als kleine uitdager de strijd mee aangaat, levert dat veel tegenreactie op.

Onze kracht is dat wij onszelf steeds weer opnieuw uitvinden. We nemen niets voor lief. Mijn uitdaging is om snelheid en reactievermogen te behouden, al wordt het bedrijf groter. Als we gaan lijken op één van onze grote concurrenten dan verliezen we ons bestaansrecht.”

Wat is jouw management stijl?

“Onze medewerkers zijn is als een familie. Inclusief een gemeenschappelijke vijand. Werkervaring en leeftijd vind ik minder belangrijk. Dat is één van de grote verschillen met onze concurrenten, waar hiërarchie de boventoon leidt.

Ik geef mijn mensen veel eigen verantwoordelijkheid. Ik zie ze als ondernemers binnen het bedrijf. Zij krijgen het vertrouwen om zelf keuzes te maken. Dit leidt niet altijd tot succes. Sommige mensen vinden het eng. Je past in deze cultuur of niet.

De dynamische, ondernemende sfeer zit hem ook in kleine dingen. Zo is een PowerPoint presentatie tijdens een vergadering verboden. Tijdens een vergadering praat je met elkaar en staar je niet naar een paar sheets. Verder breek ik regelmatig een vergaderruimte af. Mijn ervaring is dat die zich vanzelf vullen. Vergaderen om het vergaderen noem ik dat. Loop naar elkaar toe en bespreek het aan je bureau. Verder heb ik een hekel aan discussies per email en onnodig cc-gedrag.”

De Nederlandse Energie Maatschappij staat niet bekend om de beste stijl…

“Dat klopt. Wij wilden groot worden, zonder enig marketingbudget. Schoonheid is duur. Daarom kozen wij voor goedkoop, opvallen door lelijkheid. Vaak moest ik tegen het reclamebureau zeggen dat het nog lelijker moest. Dit tot afschuw van mijn moeder, die onze reclames vaak verschrikkelijk vond. Maar het gekke was: hoe slechter zij het vond, hoe beter het werkte. Maar goed, de periode van lelijkheid hebben we inmiddels achter ons gelaten.”

En de dresscode op kantoor?

“Wij hebben geen formele dresscode. Maar de tijd dat het een studentikoze bende was met slippers en korte broek is gelukkig voorbij. Dat gaat vanzelf. Medewerkers verbeteren zichzelf en elkaar. Nog steeds is iedereen vrij om te dragen waar hij zich prettig in voelt.

Ik zelf draag nog vaak een pak. Dat komt doordat ik veel externe afspraken heb. Een das draag ik nooit meer; ik heb het idee dat er dan minder zuurstof in mijn brein komt (mijn boordmaat wil nog wel eens fluctueren). De dagelijkse keuze voor een pak is grotendeels gemak. Elke ochtend pak ik één van de tien pakken uit mijn kast. Dan hoef ik daar niet over na te denken. Mijn volle agenda en fijne familie en vrienden zorgen ervoor dat ik geen tijd over heb voor shoppen. Het is simpelweg niet mijn prioriteit.”

“Shoppen heeft simpelweg niet mijn prioriteit.”

Harald Swinkels klant bij House of Einstein Lees alle verhalen van onze klanten