In gesprek met Patrick van der Pijl


CEO van Business Models Inc en klant bij House of Einstein.

“ In workshops werken we met onze klanten aan nieuwe business modellen die nieuwe inkomsten genereren.”

Patrick is CEO en producer van het boek Business Model Generation (BMG). Het boek werd in 2009 gecrowdfund en gecrowdsourced door een community van 470 co-creators uit 45 landen. Inmiddels wordt het boek uitgegeven in 30 talen en zijn er meer dan 1.000.000 exemplaren verkocht. Als CEO van Business Models Inc adviseert hij wereldwijd honderden bedrijven over business model innovatie en strategie. Inmiddels is Patrick ook veelgevraagd spreker en presentator. We spraken Patrick in zijn bijzondere kantoor in Amsterdam, ontworpen door Monique des Bouvrie. ‘Ik wilde het gevoel van een club creëren’ . En dat is gelukt, alleen al door de Ibiza-beats die uit de speakers komen.

Business Model Generation is een begrip, hoe is dit ooit begonnen?

“Ik werkte als consultant bij een groot accountancy kantoor. Je kent het wel, veel mannen in grijze pakken. Iets wrong er, ik vond de werkwijze niet meer van deze tijd. Een vriend van mij had destijds een innovatiebureau en samen constateerden we een enorme behoefte aan het snel concreet maken van concepten en business plannen. Bij puur toeval kwamen we de Zwitserse Alex Osterwalder tegen (lees: co-writer) en hij liep rond met hetzelfde idee. We nodigden hem uit in Amsterdam en hier is alles begonnen. Het boek hebben we uiteindelijk in Zwitserland geschreven, maar hier geproduceerd en uitgegeven.”

Hoe konden jullie dit idee realiseren?

“We zijn gestart met crowdfunding. Mensen konden voor $24 een eerste boek kopen. Wij dachten destijds dat de markt voor dit boek zo’n 20.000 stuks was. De eerste 5.000 boeken waren echter binnen no-time uitverkocht en ook de daaropvolgende 10.000 stuks vlogen over de toonbank. Inmiddels hebben we via o.a. Amazon US al meer dan 1 miljoen boeken verkocht.”

Voor wie is het boek?

“Het boek wordt gebruikt door heel veel verschillende mensen en bedrijven. Van designers tot consultants en ondernemers, maar ook door besturen van grote bedrijven. Dat maakt mijn werk ook zo leuk. Ik ontmoet jonge ondernemers maar ook bestuursvoorzitters. De eerste houden mij up-to-date, de tweede zorgen voor mijn inkomen.”

Wat is Business Models Inc?

“Het boek was de start van een consultancy bureau. In workshops werken we met onze klanten aan nieuwe business modellen die nieuwe inkomsten genereren. Als CEO houdt ik me met name bezig met de klant. Inmiddels heb ik een geweldig team van ervaren consultants om me heen verzameld. Stevige gasten die weten waar ze mee bezig zijn. Dat is ook wel nodig: je kan geen junior voor een eigenwijze, dominante bestuursvoorzitter zetten. Voor de internationale uitrol zijn we een franchise-concept gestart. We hebben nu verschillende kantoren over de hele wereld. Alle consultants worden hier in Amsterdam opgeleid en passen de technieken toe op de locale business cases.”

Hoe verschilt het bedrijf van traditionele consultancy bedrijven?

“Wij noemen onszelf strategie of business ontwerpers. Het belangrijkste verschil is dat wij onze dienst niet uurtje-factuurtje leveren en dat het resultaat geen vaag rapport is. Wij verkopen concrete, nieuwe business modellen, ontwikkeld op basis van co-creatie met de klant zelf. Verder geloven wij in visualisatie in plaats van tekst, we werken dus veel met designers. Tijdens onze pitches komen we, in tegenstelling tot in onze begintijd, wel steeds vaker de traditionele strategiehuizen tegen.”

Wat zijn je ambities voor de komende 5 jaar?

“De internationale franchise van Business Models Inc. verder uitrollen. In 2020 wil ik wereldwijd dertig kantoren hebben. Dat geeft ook voordelen voor onze klanten: wij bieden dan wereldwijd faciliteiten en een netwerk. Op persoonlijk vlak kies ik steeds meer voor kwaliteit van leven. Het probleem van mijn werk is dat ik het overal kan doen, mijn business kent geen grenzen. Dat zorgde de afgelopen jaren voor veel onrust. Ik was meer dan de helft van de tijd in het buitenland, van hotel naar hotel, van airport naar airport, daar ben ik nu wel klaar mee. Reizen is gaaf maar nu geniet ik van mijn vaste stek en een goede wandeling met mijn hond DJ.”

Wat is jouw persoonlijke dresscode?

Dress for success? Haha. In ieder geval geen saai pak of zo’n overhemd met initialen. Die worden hier op kantoor keihard afgestraft. Een beetje hip, casual denk ik. Of hoe noemen jullie dat? Smart casual? Ik kijk elke dag welke afspraken ik heb en kleed me daarnaar. Als ik een afspraak heb met het bestuur van een bank trek ik juist een hippe, flitse outfit aan. Toch betrap ik mezelf erop dat ik vaak kies voor safe. Dan trek ik weer een zwart pak en een zwart overhemd aan. Als ik vervolgens op het podium sta voor een zaal met jonge ondernemers denk ik: dat had wel wat hipper gemogen. Maar daar kan mijn Outfitter me dan weer bij helpen!”

“Ik kijk elke dag welke afspraken ik heb en kleed me daarnaar.”

Patrick van der Pijl klant bij House of Einstein Lees alle verhalen van onze klanten