fbpx

In gesprek met Rens de Jong.

Presentator, dagvoorzitter, ondernemer en klant bij House of Einstein.

rens de jong 0

De meeste mensen kennen Rens de Jong waarschijnlijk van BNR Nieuwsradio, zo presenteert hij iedere maandagmiddag ‘Zakendoen Met’. En misschien ben je hem ook al tegengekomen als dagvoorzitter of spreker. Rens leidt namelijk verschillende zakelijke events, vaak op de grens van ondernemerschap, innovatie en duurzaamheid. Maar wist je dat deze bezige bij daarnaast ook een eigen start-up heeft? Met BuzzMaster – het zogenaamde ‘stemkastje 3.0’ – zorgt hij voor meer interactie met het publiek tijdens events. Wij spraken Rens bij hem thuis in Amsterdam, tussen het Sinterklaasgeweld van zijn drie dochters.

Vertel ons wat meer over je nieuwste project, Friday Afternoon?

“Friday Afternoon is een talkshow op RTL Z, elke vrijdagmiddag vanuit Hotel New York in Rotterdam. In de show behandel ik actualiteiten uit de zakenwereld en praat ik met topondernemers over onder andere duurzaamheid en innovatie. Qua onderwerpen past het dus helemaal bij mij en de dingen die ik doe voor BNR en als dagvoorzitter. Een eigen talkshow is natuurlijk de droom van elke presentator. Dat ik die kans nu krijg is geweldig. TV is nieuw voor mij en dus ook erg spannend.”

Hoe ben je hier terechtgekomen?

“Radio maak ik al sinds mijn 11e. Als kleine jongen zat ik op mijn kamer achter mijn zelfgemaakte studio bestaande uit een platenspeler en een mengpaneel dat op mijn deur was bevestigd. Ik kon al snel aan de slag bij de redactie van een sportprogramma van de lokale omroep. Hier is mijn journalistieke pad eigenlijk gestart. Ik ben gaan werken als journalist bij het NOS Journaal en later als redacteur bij AT5. Ik ging me steeds meer verdiepen in business en innovatie. BNR en FD Mediagroep was voor mij dus een logische stap. Sinds 2011 ben ik uit loondienst en run ik mijn eigen bedrijf. Onder de naam RdJ Media & Events ben ik dagvoorzitter, presentator en leid ik rondetafel sessies met ondernemers en CEO’s. Onderwerpen die me aan het hart gaan zijn duurzaamheid, het centraal stellen van de klant, toekomstige structuren van bedrijven en hoe er met talent wordt omgegaan.”

rens de jong 1

Waarom interesseren deze onderwerpen je?

“In de media gaat het meestal over de rol van Den Haag versus de burgers. Of de rol van grote bedrijven. Ik vind dit een hele kortzichtige benadering omdat ik geloof dat echte veranderingen komen van ondernemers. Ondernemers zijn optimistische mensen die risico’s durven te nemen en durven te falen. Ik vind dat hun verhalen veel meer naar boven gebracht moeten worden. Met BNR proberen we aandacht te creëren voor de visie van ondernemers en hoe zij proberen de wereld een stukje mooier maken. Dit alles met een luchtige tone of voice, we willen echt van ons imago als saaie beurszender af.”

En wat is Buzzmaster?

“Buzzmaster is mijn eigen start-up waar ik erg trots op ben. Het is eigenlijk ontstaan vanuit mijn rol als dagvoorzitter. Ik had behoefte aan meer interactie met het publiek en vond de huidige stemkastjes waardeloos. Daarom heb ik samen met compagnon Tom Vroemen de applicatie BuzzMaster ontwikkeld waarmee je vragen kan stellen aan de spreker of kan reageren op stellingen. Hiermee kunnen we echt het gesprek met het publiek aangaan.”

Wat valt er nog te wensen?

“Een eigen talkshow op TV tijdens prime time blijft een droom van mij. Verder zouden we Buzzmaster internationaal willen uitrollen.”

rens de jong 2

En wat is jouw persoonlijke dresscode?

“Als dagvoorzitter en presentator draag ik meestal een pak. Ik sta dan op het podium en interview vaak CEO’s of mensen uit de zakenwereld. Een pak vind ik dan wel op zijn plaats. Buiten het podium ga ik business casual gekleed. Een goede spijkerbroek met een mooi overhemd en soms een jasje. Sinds House of Einstein zie ik er in het weekend ook leuk uit. Voorheen droeg ik in het weekend vaak hetzelfde als doordeweeks, maar nu heb ik ook meer mooie casual kleding. Verder houd ik wel van een twist, in de vorm van opvallende sokken. Ik heb eigenlijk altijd Effio sokken aan. Dat is ook een ding geworden. Laatst werd er op een congres van een groot accountantskantoor flink getwitterd over mijn sokken, en of dat wel kon. Kijk – dat kleding zorgt voor interactie vind ik dan weer leuk.”

[sc name=”instagram”]

Shopping Cart
Close
  • Er zit nog niks in je winkelmandje.
Je winkelwagen is momenteel leeg.
Please add some products to your shopping cart before proceeding to checkout.
Browse our shop categories to discover new arrivals and special offers.