In gesprek met Rey Caacbay.

Business development director bij See Tickets.

Hij is de commerciële man binnen diverse techbedrijven geweest. Rey Caacbay heeft een bijzondere carrière en daar kwam hij niet zomaar. ‘Ik probeer altijd in de buurt van de leiders te zijn’. Een portret van een man die met heel hard werken heel ver kwam, maar zijn strategie recentelijk wijzigde.

The Next Web, WeTransfer, See Tickets (voorheen: Paylogic), waar komt jouw liefde voor tech vandaan?

Ik werk alleen voor bedrijven waar ik echt iets mee heb, waar ik mijn hart in kan leggen. In het product, het merk, de mensen. Het zijn allemaal relatief jonge bedrijven waar veel mogelijkheden liggen. Je krijgt veel vrijheid om naar eigen inzicht te handelen, impact te maken. Het was niet een hele bewuste keuze om voor techbedrijven te werken; voorheen werkte ik in de mode. Ik hield me bezig met online marketing, wat toen nog vrij nieuw was. Ik ben als online marketeer aangenomen bij The Next Web via een vriend. Maar mijn rol veranderde vrij snel naar waar mijn kracht ligt: sales.

Vertel…

Dit waren de early days van The Next Web. Het team was klein en had wel duizend ideeën over hoe we snel konden groeien. We werkten de klok rond aan allerlei projecten. Toen een belangrijke inkomstenbron stopte was er lichte paniek in de tent. Ik heb toen een plan gemaakt om op nieuwe manieren inkomen te genereren. Dat bleek goed te werken. We werden minder afhankelijk van bepaalde inkomstenstromen en we haalden steeds meer grote klanten binnen zoals ABN AMRO en Netflix. Het was een geweldige tijd.

Rey Caacbay

Waar komt jouw gevoel voor commercialiteit vandaan?

Ik ben ooit gestart als verkoper bij Hugo Boss. Hier leerde ik hoe belangrijk de totale klantbeleving is en ontwikkelde ik mijn passie voor sales en klanten en om de best mogelijke service te geven. Je verkoopt een droom. Daarom is het belangrijk de juiste sfeer te creëren.

De winkel zag er perfect uit, elke trui rook lekker. Bij tech bedrijven is dit eigenlijk niet heel anders. Alles moet kloppen. Daarnaast heb ik in de winkel ook geleerd hoe je een deal moet closen. Er zijn verschillende technieken om daar te komen. Maar mijn favoriete zin na een goed verkoopgesprek bij Hugo Boss om de deal te sluiten was dan ook: ‘hoe wilt u betalen, cash of pin?’.

Jouw carrière is een jongensdroom voor velen. Wat is je strategie?

Ik probeer altijd in de buurt van de leiders te zijn, niet alleen vanuit de ambitie om zelf een leider te zijn, maar omdat ik wil weten wat er speelt op het hoogste niveau binnen mijn bedrijf. Een praatje bij het koffiezetapparaat, een rondje lopen na de lunch. Bij The Next Web liep ik om de week een rondje met Boris (CEO The Next Web). Hierdoor wist ik wat de uitdagingen waren en probeerde ik hierop in te spelen in mijn dagelijkse werk. Bovendien leerde ik hierdoor dat niemand alle antwoorden heeft en hoe men op elk niveau nog dingen aan het uitvogelen is. Boris is iemand die zijn werk laat vallen om te luisteren naar anderen. Hij gebruikt verhalen om je perspectief te veranderen en inzicht te geven, zonder te vertellen wat je wel of niet moet doen. Dit vind ik uniek leiderschap en iets waar ik nog steeds enorm veel aan heb. Ik probeer deze manier van kennis overbrengen en steun ook door te voeren in mijn managementstijl en team nu bij See Tickets.

Wat is jouw werk-ethos?

Mijn vader zei: je hebt zwart haar dus je zal harder moeten werken dan de rest. Dit heb ik ter harte genomen en altijd gedaan. Maar hard werken heeft ook een keerzijde. Vooral als het gepaard gaat met stress en het gevoel dat niets goed genoeg is. Ook ik lijd aan het imposter syndrome. Al die negatieve energie kan je op een dag opbreken en leiden tot een burn-out. Daarom ben ik op zoek naar een betere balans. Ik werk nog steeds hard maar probeer de stress te verminderen. Door minder streng voor mezelf te zijn, dingen sneller los te laten en vaker stil te staan bij successen.

rey caacbay business casual

Je bent zelf van Filipijnse afkomst, is diversiteit een thema voor jou?

Ik ben er niet dagelijks mee bezig nee, maar ben me wel bewust van het bestaan. En door Black Lives Matter komt de opmerking van mijn vader bijvoorbeeld wel in ander daglicht te staan. Een paar jaar geleden viel het me al op dat ik voor mijn gevoel één van de drie niet-witte mannen was tijdens een mediaconferentie met meer dan 8.000 bezoekers. De andere twee waren toevallig ook nog kennissen. Mensen herkennen me vaak en nu realiseer ik me dat dit soms ook komt doordat ik één van de weinige mensen van kleur ben in mijn werkomgeving.

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

De bedrijven waar ik werk worden steeds volwassener. The Next Web was early stage, WeTransfer early growth en See Tickets een scale-up. Gesteund door het moederbedrijf Vivendi, wordt er onverminderd ingezet op doorontwikkeling en internationale groei. Een rebels propositie is niet voldoende. We moeten waarde blijven toevoegen, de klant helpen met persoonlijke aandacht en werken aan de meest optimale fan-beleving. Met klanten als Amsterdam Dance Event, Paradiso en ID&T, ligt de uitdaging nu om ons sales-apparaat verder uit te bouwen en een nieuwe route naar groei uit te stippelen. Daar zie ik een mooie professionele uitdaging voor mezelf.

Er zit nog niets in je winkelmandje.