fbpx
Ecoalf modebrand met een boodschap

We hóren het je denken: biedt de coronacrisis al niet genoeg ellende om bij stil te moeten staan? NEE! Want naast het verschrikkelijke virus voltrekt er zich, ietwat stilletjes weliswaar, een andere ramp. Nee, we hebben het nu niet over het liefdesleven van Marco Borsato. Of over je kapsel na vijf weken quarantaine. We hebben het over een ramp van een nog grotere orde en die nog steeds het bestrijden waard is: het klimaatprobleem. Massaal met al je vrienden op het Malieveld rellen met spandoeken raden we je pas ná de crisis aan. Vanuit je luie stoel en op veilige afstand een steentje bijdragen aan een schoner milieu kan gelukkig ook gewoon. Hip én duurzaam kledingmerk Ecoalf is sinds kort namelijk niet alleen in Tokio, Madrid, Berlijn en Barcelona verkrijgbaar, maar ook via House of Einstein!

Houd je vast, we gooien eerst wat feiten op je. We weten allemaal dat het belangrijk is om de wereldwijde CO2-uitstoot te verminderen. Alleen dan zal onze mooie planeet aarde minder snel naar de knoppen gaan. Plastic speelt hierbij een grote rol. Om de CO2-uitstoot niet verder op te stuwen, mag de plasticproductie de komende jaren absoluut niet verder omhoog. En dat wordt nog lastig, want het goedkope en gemakkelijke verpakkingsmateriaal is óveral. Toch is er op de volgende vraag maar één goed antwoord mogelijk. Meer of minder plastic? MINDER!

Zwemt je snoepzakje dan

Boterhamzakjes, winkeltasjes, snoepverpakkingen, flesjes drinken. Dingen die handig zijn om één keer te gebruiken, en daarna niet meer. Niet zo duurzaam, dus. Een groot deel van het plastic afval wordt bovendien niet netjes weggegooid in de plasticbak, maar komt uiteindelijk terecht in de zeeën. Jaarlijks bedraagt het plastic in de zee 8 miljoen ton (bron: WWF). Dat is een getal met héél veel nullen achter elkaar. Voor je beeldvorming: het gewicht van die hoeveelheid plastic komt neer op 822.000 Eiffeltorens, 25.000 Empire State Buildings of 1 miljard olifanten bij mekaar. De ‘plasticsoep’ zorgt er onder andere voor dat onze geliefde zeedieren in gevaar raken. Walvissen, schildpadden, zeevogels, zeehondjes en dolfijnen: zij stikken in het plastic. Mocht je nog wat langer willen huilen over de impact op de natuur of zit je nog in de klimaatcrisis-ontkenningsfase, dan raden we je aan om de Netflix-documentaire Life On Our Planet van David Attenborough te kijken. Houd zakdoekjes bij de hand. Ook als man, ja.

camiseta hombre natal label
sudadera hombre san diego basic

Plastic not so fantastic

Helaas is de kledingindustrie ook voor een groot deel verantwoordelijk voor de hedendaagse milieuramp. Mode is onder andere gevaarlijk voor het milieu vanwege de megaproductie van goedkope kleding die vanwege de slechte kwaliteit superkort meegaat. Kijk maar eens op AliExpress of in de Primark: daar staat het bol van deze zogenaamde ‘fast fashion’. Ook hier kijkt plastic weer om de hoek. Fast fashion wordt namelijk vaak gemaakt van synthetisch materiaal. Vanwege de vezels verspreidt dit materiaal onder andere door wasmachinebeurten en door slijtage plastic deeltjes. Deze plastic deeltjes (microplastics) komen vervolgens weer terecht in open wateren zoals de zeeën, maar ook in de lucht – dus ook in onze longen – en zelfs in ons eten en drinken. We ademen en eten letterlijk plastic. En dat is allesbehalve gezond… Eén effectieve manier om het klimaat, de dieren en onze eigen gezondheid te redden, is het recyclen van plastic en ander productiemateriaal. En daar komen we zo op terug!

Spaanse furie

Dat er iets moest gebeuren om de aarde te redden, hadden ze in Spanje al in 2009 door. CEO en oprichter van het merk Javier Goyeneche (de uitspraak van deze mooie achternaam blijf je ons even schuldig) begon zich na de geboorte van zijn eerste zoon Alfredo druk te maken over hoe de wereld er voor de komende generaties zou uitzien. Ook maakte hij zich boos over de manier waarop diverse industrieën omgingen met alle natuurlijke hulpbronnen. Zouden er straks nog wel poolkappen zijn en hoe zou het zijn gesteld met de lucht- en waterkwaliteit?

Javier husselde de letters van de naam van zijn zoon door elkaar en besloot onder de naam ‘Ecoalf’ fijne kleren en accessoires te gaan uitbrengen. Met zijn modemerk laat Javier zien dat het niet per se nodig is dat de mode-industrie het milieu bedreigt. Tot op de dag van vandaag worden de spullen die uit de Ecoalf-hoofdkwartieren komen namelijk gemaakt van gerecycled materiaal. Denk hierbij aan het plastic afval afkomstig uit de oceanen, maar óók aan ‘overtollige’ productiematerialen die andere textielfabrikanten in de kliko zouden gooien. Bovendien gebruikt Ecoalf 10% van de inkomsten om ‘ocean cleanups’ mogelijk te maken. Een grote win-winsituatie dus!

Je ziet het er niet aan af

Dat er met een beetje creativiteit en technische vernuftigheid heel wat te brouwen valt, laat Ecoalf goed zien. Oude autobanden namelijk: die zijn – als ze een lang en ingewikkeld productieproces ingaan tenminste – te transformeren tot modieuze slippers. Bang dat de andere kleding en accessoires ook maar iets van petflessen of versleten boodschappentassen weg hebben hoef je niet te zijn. De items gaan prima samen met de smart casual-stijl, en zijn ook geschikt voor de outdoorfanaat die er graag op uit gaat om de natuur in al haar schoonheid te bewonderen (Freek Vonk, let je op?). Uiteraard zijn alle items niet te betitelen als eendagsvliegen, maar zijn het klassiekers voor in je kledingkast waar je nog jaren op kan teren. Van altijd-goede gestreepte sweaters van zacht biologisch katoen en heerlijke overhemden van licht linnen tot stoere cargobroeken en kekke raincoats. Ook zijn we fan van de shirts en jassen die zijn voorzien van de slogan van het merk in kapitalen: ‘Because there’s no planet B’. Een prima slogan voor op je spandoek als je na de coronacrisis gaat rellen op het bordes, dachten wij zo!

Shopping Cart
Close
  • Er zit nog niks in je winkelmandje.
Je winkelwagen is momenteel leeg.
Please add some products to your shopping cart before proceeding to checkout.
Browse our shop categories to discover new arrivals and special offers.