Business

Booming business: ondernemen in coronatijden

business ideeen

Je bestaan als loonslaaf opzeggen en eigen baas worden. Dat was het idee waarmee je al jaren speelde, maar waar je in deze onzekere coronatijden toch maar even van afziet. Op dit moment zou je echter niet de enige zijn die juist nú toegeeft aan zijn ondernemersdrift. Geen gek idee. Want die crisis, die biedt ook kansen. En begin je nu met je eigen bedrijfje, dan leer je meteen omgaan met de risico’s van het vak. Immers: ondernemer ben je niet alleen op momenten dat het bankbiljetten en champagne regent, maar ook wanneer een onverwachte wervelwind als een verschrikkelijk virus je aan het wankelen brengt. Met deze ideeën helpen we jou de ondernemersweg op!

Knutsel een app

Ga jij lekker op knopjes, codes en andere ingewikkelde dingen die bij de kunst van het programmeren horen? Creëer dan een app! De corona-gerelateerde apps schieten als paddenstoelen uit de grond, met name de apps gericht op de horeca. En ze gaan goed. Een voorbeeld van zo’n goedlopende app is ‘Checkgesprek’: een app die het corona-checkgesprek aan de deur van het restaurant, pretpark en theater overneemt. Dan is er vervolgens ook weer een app waarmee men de checkgesprekken kan managen en plannen. De apps OrderMe, Terrasjesbooking en Barbooking moeten ervoor zorgen dat elk tafeltje op tijd wordt voorzien van gasten en dat niemand een droge keel krijgt. Goed: het een en ander bestaat dus al. Verzin daarom een app die nog niemand in de Playstore heeft ontdekt. Het liefst eentje met een duurzaam karakter, dus die na de coronacrisis ook nog kans van leven heeft. Toegegeven: dat is nog best een uitdaging. Wij weten even niks. Aan jou de eer om de denkradertjes in te schakelen en die ene fonkelnieuwe, onmisbare app te ontwikkelen!

Kantoortje spelen

Als een jekko gaan ze, de spullen waarmee je thuis kantoortje kunt spelen. Hierna volgt een opsomming van producten die jij als handy man kunt ontwikkelen of als supplier aan de man kunt brengen. Zeer gewild: bureaumatten waarmee je zelfs die krakkemikkige tuintafel in een professionele bureaudesk omtovert. Speciale kussens die je op je keukenstoel kunt plaatsen en je het gevoel geven dat je op een ergonomische bureaustoel zit. Systemen die je beeldscherm, toetsenbord en andere essentials de hoogte in brengen, zodat je geen nekkramp, stijve rug of slapende voeten krijgt. Rusteloze benen worden voorkomen door hometrainers met een ingebouwde bureaufunctie en onflatteuze videocalls zijn er niet meer bij met magische ringlampen die een bleke huid en ingegroeide stoppels als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. Gemak dient de mens: iedereen wil zo’n desk die op de computer tikken en de administratie erdoorheen raggen vanuit het bed mogelijk maakt. Wie weet ben jij wel zó handig dat jij een product weet te verzinnen waarmee je niet die borende buurman, krijsende koter of zingende partner hoort, maar tóch die Zoom-vergadering goed kan volgen. Maar je kunt je handeltje natuurlijk ook beperken tot simpele losse toetsenborden of muizen in geinige kleurtjes. Gat in de markt.

Back to the office

Ben jij een technisch type? Op dit moment kijken bedrijven hoe ze de anderhalve meter gaan vormgeven op de bedrijfsvloer. Helemaal booming zijn de platen van plexiglas en de kuchschermen die bacillen en andere ongewenste rondvliegende elementen in de kantoortuin tegenhouden. Denk ook aan stickers: pijlen op de grond die de corona-proof looproute aanwijzen, plakplaatjes die aanmoedigen tot handen wassen en de tafel ontsmetten en stippen met ‘hier niet zitten’ om te voorkomen dat er toch iemand plaatsneemt op een verboden werkplek. Grootschalige presentaties, vergaderingen en conferenties zijn uit den boze; met Skype en Zoom wordt daarom contact gemaakt met alle mensen die thuiswerken of met de bedrijfsvestiging een provincie of land verderop. Stel, je hebt als zakenlied een call met Brussel. Dan wil je natuurlijk niet dat de essentie van je praatje wegvalt omdat het vanwege een audioprobleem net lijkt alsof je jezelf steeds aan het echoën bent. Daarom zijn goede speakers en andere dingen die een goede geluidsverbinding tot stand brengen in de kantoorruimte een ware goudmijn.

En het kan écht niet meer: naar Australië vliegen om daar een seminar van een half uurtje bij te wonen. Als handy man weet jij vast wel een innovatieve manier te verzinnen waarop mensen toch belangrijk kunnen doen op afstand. In de evenementenbranche zijn er intussen al technieken ontwikkeld waarmee je via iPads en een goede stereo-installatie concerten live kunt bijwonen vanuit huis of andere locatie. Zoiets valt vast ook wel te ontwikkelen voor de zakelijke wereld.

Coach

Echt overal duiken ze op, die coaches. Kijk maar op Facebook en Instagram. En waarom ook niet: lekker een beetje aan jezelf werken en nieuwe inzichten opdoen onder begeleiding van een professional die jou al zingend, wandelend of biodanzaat naar de beste versie van jezelf helpt. Heb jij ook expertise op een bepaald gebied? Ben je bijvoorbeeld een pro in het netwerken, bluf je jezelf door elk sollicitatiegesprek heen, ben je heel goed met cijfertjes of kun je vloeiend Spaans spreken? En heb je écht de drive om mensen verder te helpen? Breng dan als coach je professie en ervaring over op mensen die daadwerkelijk jouw hulp kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan mensen die zich in deze tijden willen laten omscholen, hun kansen op de arbeidsmarkt willen vergroten door de (Nederlandse, Engelse, Duitse, Spaanse, Chinese) taal beter te beheersen of die vastlopen in hun (belasting)administratie. Je kunt je natuurlijk ook richten op bedrijven: coach werkgevers en werknemers naar een betere mentale, fysieke of financiële gezondheid of bied cursussen ‘Professioneel overkomen tijdens een videocall’ aan. Of word huishoudcoach en help mensen die moeite hebben om meteen de afwas te doen na het eten naar een schonere leefomgeving.

Modieuze mondkap

Creatieveling? Opgelet! De mondkap is hét mode-item en statussymbool van deze zomer. In de niet-medische sfeer dan hè, dus wanneer men met de trein of tram moet. Speel in op de consumentenbehoefte en zet je creatieve skills in om mensen te voorzien van een mooie mondkap. Inmiddels zijn er al wat variaties op de markt, dus je moet wel origineel zijn. Wat dacht je van een gepersonaliseerde bacillenhouder met de initialen van de drager, een tropisch hawaii-exemplaar of eentje met een glow in the dark print. Of maak een super de luxe ecologisch exemplaar: eentje die je én kunt wassen op negentig graden, én die ook gemaakt is van gerecyclede snoepverpakkingen. Doe ook iets leuks met de touwtjes en ga aan het kralen rijgen, vlechten of macrameeën. Ten slotte kun je ook nog een ‘Bas Smit’ doen: maak een mondkap met je eigen hoofd erop. Vind je onze suggesties maar niets maar weet je zelf ook niets beters? Ga dan een collab aan en schakel via-via Famke Louise of Enzo Knol (of Bas Smit) in om een ontwerp te maken.

Uiteraard begin je eerst met de verkoop van je mondkappen in eigen kring en vraag je in de familie-app en die van je werk hoeveel exemplaren iedereen wil. Om je omzet naar een hoger level te tillen, maak je natuurlijk een Instagram-pagina, waar je je knappe vrienden, een rits influencers of je schattige kinderen laat poseren met jouw mondkapjes. Als mensen nog geen behoefte hadden aan jouw product, dan hebben ze dat nu wel!